یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 43345
سلامت نیوز: نبات، نسل قدیم آبنبات‌های امروزی است. یكی از پرمصرف‌ترین انواع نبات، نبات چوبی و نبات شاخه است.

اغلب از شاخه نبات برای تزیین سفره‌های عقد و هفت‌سین و از نبات چوب‌دار برای شیرین كردن چای و نوشیدنی‌های گیاهی استفاده می‌شود.

این روزها برای تنوع بخشیدن به این محصول نبات‌های چوبی طعم‌دار نیز به بازار آمده است. نبات دارچینی، نعنایی، زعفرانی، زیره، لیمویی، آویشن و... از جمله انواع این محصول‌هستند كه مصرف آن با یك فنجان چای گرم خالی از لطف نیست بنابراین اگر می‌خواهید به پذیرایی خود تنوع دهید از نبات چوبی طعم‌دار استفاده كنید.

از سوی دیگر به دلیل آن كه نبات در مقایسه با قند و شكر طعم و مزه بهتری دارد، می‌توانید شاخه نبات‌هایی را كه شكنندگی بالایی داشته و براحتی خرد و آب می‌شوند به صورت حبه‌ای یا نگینی درآورده و به همراه چای میل كنید.

همچنین می‌توانید پودر نبات را كه همان ریزه یا خرده نبات‌هایی است كه ذراتی درشت‌تر از شكر دارند برای شیرین كردن شربت به كار برید.

خواص درمانی نبات

نبات در مقایسه با انواع آبنبات‌ها خاصیت ملین و ضد نفخ بالایی داشته و ماده اولیه آن با قند و شكر یكسان و از نوع ساكاروز است.

نبات در مقایسه با قند نیز طبع گرم‌تری دارد و اگر آن را بسوزانید تبدیل به یك ماده قهوه‌ای مایل به سیاه با مزه‌ای تلخ می‌شود، كه به دلیل قابض بودن برای درمان اسهال بسیار نافع است.

توصیه‌ها:

1ـ‌ هنگام تهیه نبات چوب دار، ترجیحا انواعی را كه از نی‌های چوبی تهیه شده‌اند انتخاب كنید. نی‌های پلاستیكی اغلب غیربهداشتی بوده و هنگام تماس با نوشیدنی‌های داغ سمومی از آن خارج می‌شود كه می‌تواند برای سلامت مصرف كننده مخاطره‌آمیز باشد. عوارض این سموم همچون سموم موجود در تركیبات ظروف پلاستیكی یكبار مصرف است.

2ـ‌ نبات را در بسته بندی‌های بهداشتی تهیه و به تاریخ تولید و مجوز بهداشت آن توجه كنید. نبات‌هایی كه این روزها در بازار به صورت فله‌ای و روباز در شرایط بد محیطی عرضه می‌شوند به صورت غیربهداشتی تولید و اغلب آلوده به گرد و غبار و فضولات حشرات موذی هستند. همچنین این نبات‌ها به دلیل آن كه به مدت طولانی در انبار‌های غیربهداشتی نگهداری می‌شوند می‌توانند آلوده به فضله یا ادرار موش نیز باشند. از طرف دیگر نبات‌های زعفرانی فله‌ای اغلب حاوی رنگ‌های شیمیایی و غیرمجازی هستند كه مصرف آن برای سلامت خطرناك خواهد بود.

3ـ‌ نبات به دلیل رطوبت بسیار اندك، بافت سخت‌تری داشته و در مقایسه با قند كه تردتر بوده و قسمتی از حجم آن را هوا تشكیل داده شیرین‌تر است بنابراین در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت كنید. مصرف این محصول برای افراد چاق و دیابتی منع مصرف دارد.

4ـ‌ بهترین مشخصه برای انتخاب نبات ممتاز و اعلا، شفافیت بلورهای آن است.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha