سلامت نیوز: هایپرگلیسیمی یا بالا بودن مقدار قند خون، مشكل شایع، جدی و هزینه‏بر مراقبت بهداشتی در بیماران بستری در بیمارستان است كه با عوارض بسیار و افزایش تعداد مرگ‏ومیر همراه است. علاوه ‏براین ممكن است روی بیماران دیگری نیز كه به دیابت مبتلا نیستند، تاثیر بگذارد.

براساس پژوهش‌های انجام ‏شده، 32 تا 38 درصد بیماران عادی بستری در بیمارستان‌ها، دچار هایپرگلیسیمی هستند كه با كنترل میزان قند خون این بیماران، می‌توان آنها را بدون نیاز به جراحی و به شكل عادی درمان كرد. بنابراین تدوین یك پروتكل و دستورالعمل پایش قند خون برای بیماران بستری در بیمارستان كه در وضعیت بحرانی قرار ندارند، ضروری به نظر می‌رسد.
انجمن غدد درون‏ریز آمریكا، دستورالعمل جدیدی ارایه كرده است كه براساس آن مقدار قند خون تمام بیماران به هنگام بستری شدن در بیمارستان، بدون توجه به اینكه به دیابت مبتلا باشند یا خیر، باید بررسی شود. دكتر «گیولرمو امپییرز» از دانشگاه اموری آتلانتا و از نویسندگان این دستورالعمل می‌گوید: «در صورتی‏كه بستری شدن بیماری كه وضعیت بحرانی ندارد در بیمارستان طولانی‏ مدت شود، هایپرگلیسیمی ممكن است به افزایش وقوع عفونت و حتی مرگ بیمار منجر شود. دستورالعمل جدید، از توصیه‌های افراد مجرب در زمینه مهار هایپرگلیسیمی در بیماران بستری در وضعیت غیربحرانی، به دست آمده است.»

 توصیه‌های ویژه انجمن غدد درون‏ریز در دستورالعمل جدید به قرار زیر است:
- در بیشتر بیماران بستری در بیمارستان كه در وضعیت بحرانی قرار ندارند، قند خون ناشتا باید كمتر از 140 میلی‏گرم در دسی‏لیتر و در خونی كه به صورت تصادفی آزمایش شده است، باید میزان قند خون كمتر از 180 میلی‏گرم در دسی‏لیتر باشد.

- تمام بیمارانی كه هنگام بستری در بیمارستان، قند خون‏شان بالاست و همچنین بیمارانی كه سابقه دیابت داشته یا نداشته باشند، اما از طریق وریدی یا به وسیله لوله تغذیه می‌شوند، مقدار گلوكز خون‌شان باید بررسی شود.

- تمام بیماران مبتلا به دیابت كه در خانه انسولین دریافت می‌كنند، باید از زمان بستری، تحت برنامه تزریق زیرجلدی انسولین قرار داشته باشند.

- تمام بیماران مبتلا به دیابت نوع یك و بیشتر بیماران مبتلا به دیابت نوع دو كه تحت عمل جراحی قرار می‏گیرند، باید تحت تزریق وریدی مداوم انسولین و در صورت نیاز، تزریق زیرجلدی میزان پایه انسولین قرار داشته باشند تا بتوان از بروز هایپرگلیسیمی در قبل، هنگام و بعد از عمل جلوگیری كرد.

- تمام بیماران مبتلا به دیابت نوع یك و دو كه تحت تزریق وریدی مداوم انسولین هستند، باید حداقل یك تا دو ساعت قبل از قطع انسولین تزریقی، برنامه تزریق زیرجلدی انسولین را آغاز كنند.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha