سلامت نیوز:  به مناسبت دهمین سالگرد لازم الاجرا شدن پروتکل اختیاری پیمان نامه حقوق کودک مبنی بر منع به کارگیری کودکان در مناقشات مسلحانه، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در ایران دولت جمهوری اسلامی ایران را به تصویب این پروتکل ترغیب کرد.

دولت جمهوری اسلامی ایران که نقش بسیار مهمی در تدوین پیمان نامه حقوق کودک ایفا کرده است، در شهریور سال 1370  شمسی آنرا امضاء نموده و سپس در سال 1373  به تصویب  مجلس شورای اسلامی رسانیده است.

 نماینده یونیسف در ایران، محمد المنیر صفی الدین ،در این زمینه گفت:دولت جمهوری اسلامی ایران با اقدامات خود مبنی بر عدم به کارگیری کودکان در مناقشات مسلحانه و یا عدم استخدام آنان در نیروهای مسلح،  در عمل تعهد خود را به خوبی نسبت به این پروتکل نشان داده است. وی افزود: تصویب این پروتکل دستاوردی دیگر برای دولت ایران در زمینه تحقق حقوق کودکان در راستای استانداردهای بین المللی محسوب خواهد شد.

طبق این پروتکل، دولتهای عضو باید با انجام کلیه اقدامات لازم، از مشارکت مستقیم اعضای زیر 18 سال نیروهای مسلح خود در مناقشات مسلحانه جلوگیری کنند. ضمنا دولتهای عضو نباید افراد زیر 18 سال را به اجبار در نیروهای مسلح خود استخدام کنند.

پیمان نامه حقوق کودک دو پروتکل اختیاری  را به انضمام دارد: 1)پروتکل منع بکارگیری کودکان در مناقشات مسلحانه و 2)پروتکل منع خرید و فروش، فحشاء و هرزه نگاری کودکان. جمهوری اسلامی ایران پیش از این پروتکل دوم را تصویب کرده است.


درباره یونیسف

یونیسف در بیش از 190 کشور و منطقه از جهان برای کمک به رشد و بقای کودکان از اوان خردسالی تا نوجوانی فعالیت می کند. یونیسف که بزرگترین ارائه کننده واکسن در کشورهای در حال توسعه است، برای سلامت، تغذیه، آب سالم ،بهداشت و آموزش پایه با کیفیت برای دختران و پسران و حمایت از کودکان در برابر خشونت، بهره کشی و  همچنین ایدز برنامه هایی دارد. هزینه برنامه های یونیسف کاملا از طریق مشارکت داوطلبانه افراد، شرکت ها، سازمانها و دولتها تامین می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha