یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۷
سلامت نیوز: بسیاری از والدین به سالم نگه‌داشتن دندان‌های شیری اهمیتی نمی‌دهند و محافظت از دندان‌های شیری از نظر آن‌ها اصلا مهم نیست چرا که تصور می‌کنند حتی اگر دندان‌های شیری خراب شود و آن‌ها را بکشند دندان‌های دائمی جایگزین آن‌ها خواهد شد

بسیاری از والدین به سالم نگه‌داشتن دندان‌های شیری اهمیتی نمی‌دهند و محافظت از دندان‌های شیری از نظر آن‌ها اصلا مهم نیست چرا که تصور می‌کنند حتی اگر دندان‌های شیری خراب شود و آن‌ها را بکشند دندان‌های دائمی جایگزین آن‌ها خواهد شد ولی آن‌ها نمی‌دانند که پوسیدگی و خرابی دندان و در ‌‌نهایت کشیدن آن باعث رویش نابجا یا عدم رویش دندان‌های دائمی زیرین می‌شود.
پزشکان معتقدند نگهداری از دندان‌های شیری که از 6 ‌ماهگی رشد می‌کند، ضروری است چرا که اگر دندان شیری زود‌تر از موقع از دست برود، دندان‌های مجاور به سمت محل خالی دندان حرکت کرده و فضای موجود را تنگ می‌کنند. بنابراین رویش دندان دائمی جایگزین در این فضا دچار مشکل می‌شود. برای مراقبت از دندان‌های شیری، پیش از این‌که کودک به سن مسواک زدن برسد لازم است که پس از هر وعده شیر دادن به کودک با گاز تمیز دندان‌هایش را پاک کنید. شیر دادن شبانه و خواباندن کودک با شیشه شیر یکی از مهم‌ترین عوامل پوسیدگی دندان‌های شیری است.

ضمنا باید از دادن مواد قندی و نشاسته‌ای به کودک در میان وعده‌ها خودداری کنید. وقتی کودک‌تان کمی بزرگ‌تر می‌شود نباید اجازه دهید بیش از حد تنقلات شیرین بخورد و پس از خوردن چنین غذاهایی باید دهانش را بشویید. فراموش نکنید که خوردن شیر به طور مداوم به استحکام دندان‌ها کمک می‌کند و از سوی دیگر نوشابه قاتل دندان‌هاست. خرابی و پوسیدگی در دندان‌های شیری خیلی سریع‌تر به عصب می‌رسد و زمینه درد و ناراحتی را فراهم می‌کند. مراجعه مرتب به دندان‌پزشک را هم از یاد نبرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha