یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۲
سلامت نیوز: همه می‌دانند که فشارهای عصبی می‌تواند موجب سردرد و بی‌خوابی‌های شبانه شود. اما، مطالعه تازه‌ای چنین القا می‌کند که فشارهای عصبی به راستی موجب آبرفت (کوچک شدن) مغز نیز می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا،در اینجا سخن از محرک‌های تنش زای عادی، مانند آخرین مهلت و یا از دست دادن اتوبوس، نیست. راجیتا سین‌ها، عصب زیست-‌شناس دانشگاه ییل و نویسنده اصلی این گزارش تازه می‌گوید: ‌ یک شکست عشقی، از دست دادن عزیز، یا نشانه رفتن اسلحه به سوی انسان، مسائلی وحشتناکی هستند که ممکن است برای یک فرد رخ دهد.
داشتن حس تنش تنها برای کوچک شدن ماده خاکستری کافی نیست. بلکه داشتن حس تنش در هم آمیخته با تاریخچه‌ای از یک زندگی پرتنش است که به کوچک شدن مغز منجر می‌شود.
در این مطالعه ۱۰۳ نفر فرد سالم بین سنین ۱۸ تا ۴۸ شرکت کردند. پژوهشگران با این داوطلبان مصاحبه‌های ساختاری انجام داده و درباره رخدادهای تنش زای زندگی آن‌ها و احساس‌های شخصی آن‌ها درباره فشارهای عصبی مزمن اطلاعات گرد آوردند.

پژوهشگران آنگاه با به کارگیری‌ام. آر. آی. مغزهای این داوطلبان را اسکن نمودند. در این مطالعه به طور مشخص، کاهش قابل توجه ماده خاکستری بیشتر از آنچه که انتظار می‌رفت در بخشی از قشر پیش پیشانی رخ داد که کار تنظیم احساس‌ها و خویشتنداری را بر عهده دارد.

به گفته این پژوهشگران، آبرفت یاد شده ممکن است به عنوان هشداری درباره وجود خطر بیماری‌های مزمنی مانند فشار خون بالا و اختلال‌های روانی عمل نماید. سین‌ها می‌گوید، ممکن است این کوچک‌تر شدن مغز پیش از انجام این مطالعه بر عملکرد مغز افراد سالمی که وی مورد مطالعه قرار داد تاثیر گذاشته باشد.

به عبارت دیگر، فشارهای عصبی زندگی مدرن بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که نیاکان ما تجربه می‌کردند. سین‌ها اظهار می‌دارد: ‌ شما می‌توانید بگویید که فشار‌های عصبی بخشی از زندگی است، بنابراین چرا اینقدر بزرگش می‌کنید؟ و خود می‌افزاید: اما این مهم است، چرا که مستندهای گسترده‌ای مبنی بر این وجود دارد که فشار عصبی باعث بروز بیماری‌های مزمن می‌شود.

به نوشته نویسندگان این پژوهش، بیشتر مطالعه‌های انسانی درباره تاثیر تنش‌های عصبی بر ساختار مغز بر روی بیماران مبتلا به اختلال‌های روانپزشکی مانند اعتیاد و اضطراب تمرکز داشته است. یافته‌های آن مطالعه‌ها کاهش حجم در قطعه پیشانی، که مرکز کنترل احساسات و شخصیت در نظر گرفته می‌شود، را نشان داد.
تیم پژوهشگران سین‌ها در مقاله‌ای که این هفته در بایالوجیکال سایکالوجی انتشار یافت نوشت: اما، مطالعه‌هایی که تاثیر فشارهای عصبی بر مغز افراد سالم را بررسی کرده باشد نادر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha