یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 43384
سلامت نیوز: اگر فقط یک یخچال داریم، باید از روز قبل، یخچال یکی از همسایه‌ها،‌خواهر، مادر یا مادرهمسرتان را برای این کار رزرو کنید.

از در و دیوار بوی انواع مواد شوینده، پاک‌کننده و سفیدکننده بلند شده است و این نشان می‌دهد که نوروز نزدیک است. تمیزی و نظافت به جای خود؛ ‌اما اینکه خیلی‌ها سیزده الی پانزده روز عید را به دلیل «مراسم استقبال از بهار» کمردرد و دست‌درد می‌گیرند و خانه‌نشین می‌شوند، اتفاق خوبی نیست. در واقع خیلی از ما  لذت اسفندماه و جوانه زدن درختان و زندگی دوباره طبیعت را نمی‌بینیم و به عکس، تمام این یک ماه با سر و وضعی آشفته به خانه‌تکانی می‌رسیم و چند دقیقه مانده به سال تحویل، یادمان می‌افتد که بهاری هم ‌آمده است و باید از زندگی لذت برد! این طوری  آدم از هر چه نوروز و سال نو است بیزار می‌شود. اینها همه دلایلی است که باعث شد تا  درباره اصول صحیح شستن یخچال و فریزر صحبت کنیم تا حداقل از ‌امسال، هم به نظافت آشپزخانه برسیم و هم بدون ابتلا به انواع بیماری‌ها به استقبال بهار برویم.

 پیش از آنکه یخچال‌تکانی را آغاز کنیم، باید به حفظ سلامت مواد غذایی داخل یخچال توجه کنیم. به این دلیل که باید برای تمیز کردن یخچال آن را خاموش کنیم؛ بنابراین همین اول کار این چند نکته را مورد توجه قرار دهیم:
از برق بکشیم: اول از همه باید یخچال را  خاموش کنیم. اگر یخچال قدیمی ‌است و کلید روشن و خاموش ندارد، باید آن را از برق بیرون بکشیم. این مساله، هم برای «برفک زدایی» از یخچال‌هایی است که «جایخی» دارند و هم برای اینکه در حین کار دچار برق‌گرفتگی و یا آسیب به یخچال به دلیل مرطوب شدن احتمالی بخش‌های الکتریکی آن نشویم.
 

منتقل کنیم: اگر یخچال دیگری داریم، باید خوراکی‌های داخل فریزر را به جایخی و خوراکی‌های داخل یخچال را به یخچال دیگر منتقل کنیم. بیرون ماندن غذا از یخچال باعث فاسد شدن آن می‌شود. اگر فقط یک یخچال داریم، باید از روز قبل، یخچال یکی از همسایه‌ها،‌خواهر، مادر یا مادرهمسرتان را برای این کار رزرو کنید. در غیر این صورت باید فاتحه همه خوراکی‌های داخل یخچال و فریزرتان را بخوانید.
پاکسازی اولیه: بعد از خارج کردن قفسه‌ها و کشوهای یخچال، ابتدا ذرات غذایی باقیمانده در یخچال را که‌ اندازه‌شان بزرگ است خارج کنید؛ ‌مثلا تکه‌های نان، پوست میوه‌ها و... این ذرات، هم ممکن است در حین پاک کردن وارد بخش‌های الکتریکی یخچال شوند و هم اینکه خرد شده و دردسرساز ‌شوند.

 
برای تسریع : اگر می‌خواهید فریزر یا فضای داخلی جایخی زودتر «یخ‌زدایی» شود، می‌توانید قابلمه آب گرمی ‌را به مدت 10 تا 15 دقیقه داخل این بخش‌ها قرار دهید تا محیط آن گرم شده و یخ‌ها زودتر آب شوند. البته این نکته را هم فراموش نکنید که حتما زیر قابلمه یک عایق حرارتی مثل یک تکه مقوا یا زیر بشقابی چوبی بگذارید تا گرمای قابلمه باعث آسیب به کف جایخی یا فریزر نشود.
پس از مقدمات: کمی‌ صبر کنید تا یخچال و فریزر کمی‌گرم شود و بعد تمیز کردن را شروع کنید‌. اگر هم یخچال از نوع قدیمی ‌است که جا یخی دارد، بگذارید برفک‌ها آب شده، آنها را در سینک ظرفشویی خالی کنید و بعد تمیز کردن یخچال را شروع کنید‌.

 سایل مورد نیاز
نمی‌شود و نباید با هر ماده شوینده و پاک‌کننده ممکن و غیرممکن به جان یخچال افتاد و بعد هم به دلیل پاک کردن بیش از حد، یخچال بسوزد و شب عیدی بشود آن چه نباید بشود!
بنابراین برای شستن یخچال می‌توانید از برخی مواد شوینده و حتی وسایل خاص برای شستن یخچال استفاده کنید. برای شستن یخچال به این وسایل نیاز دارید:
 

یک ظرف آب گرم برای درست کردن محلول شوینده برای تمیز کردن داخل یخچال
یک ظرف آب ولرم تمیز برای شستن اسفنج یا دستمال نخی
دستمال خشک نخی برای خشک کردن داخل یخچال
ماده شوینده شامل پودر رختشویی یا مایع ظرفشویی یا مایع ویژه شستن یخچال و وسایل الکتریکی
 

نکته : به هیچ عنوان برای شست‌و‌شوی یخچال از مواد ضدعفونی‌کننده  مانند «وایتکس» استفاده نکنید. به این دلیل که اولا این ترکیبات باعث «خوردگی» یخچال می‌شوند و دوما «بو» و « اثر» آنها در یخچال باقی مانده، مسمومیت ایجاد می‌کنند. این مواد به راحتی روی مواد غذایی می‌نشینند؛ حتی اگر چند ساعت بعد از شستن یخچال این خوراکی‌ها را داخل آن بگذارید.
 

از کجا شروع کنیم؟

بعد از اینکه یخچال را ‌آماده کرده و وسایل لازم را نیز فراهم کردیم، حالا نوبت شست‌و‌شوی یخچال است. برای این کار به این ترتیب عمل کنیم :

کفشویی: با اسفنج و کف آبی که درست کرده‌ایم، داخل یخچال را خوب بشوییم.
آب‌شویی: سپس با استفاده از دستمال نخی‌ای که آن را خیس کرده‌ایم، کف‌ها را کاملا پاک کنیم.
خشک کردن : با کمک دستمال نخی، فضای داخل یخچال را خشک کنیم.


چند لحظه تحمل کنیم : بین 10 تا 15 دقیقه در یخچال و فریزر را باز بگذاریم تا کاملا خشک شود.
قفسه‌بندی : اگر قفسه‌های یخچال به صورت جداگانه قابل شست‌و‌شو بودند، آنها را که خشک کرده‌ایم، سرجایشان برگردانیم.
 
بیرون یخچال : حالا نوبت بیرون یخچال است که باید به همان ترتیب که داخل یخچال را شسته‌ایم، شسته شود.
دوباره روشن کنیم : در یخچال را ببنیدم و  یخچال را روشن کنیم و بگذاریم به مدت یک ساعت بدون قرار دادن مواد غذایی داخل یخچال،  کار کند تا فضای آن سرد شود.
به جای‌شان برگردانیم: بعد از سپری شدن این یک ساعت، همه مواد غذایی را سر جای‌شان بازگردانیم.
نکته : همه ظرف‌ها، اعم از ظرف نگهداری غذا، شیشه‌های مربا، ترشی و... تا شیشه‌های قرص و شربت را با دستمال نمدار تمیز کرده و خشک کنیم و سپس داخل یخچال قرار دهیم.

 آداب فریزر
مانند یخچال، نگهداری مواد غذایی داخل فریزر هم روش خودش را دارد. برای اینکه هم فریزر سالم‌تر بماند و هم غذاهای داخل آن، این نکته‌ها یادمان باشد :
 
به ترتیب، از پروتئینی‌ها: با وجودی که به نظر می‌رسد دمای همه نقاط فریزر هم مانند یخچال یکسان است ‌اما واقعیت این است که این طور نیست. بهتر است برای نگهداری مواد غذایی در فریزر هم ترتیب را از فریز کردن مواد پروتئینی، سپس سبزی‌ها و در نهایت نان رعایت کنیم.
در فریزر : برای نگهداری خوراکی‌هایی مانند بستنی، کره و.. از این بخش استفاده کنیم.
 

یخ ساز را محافظت کنیم : برای سالم ماندن یخ‌ساز فریزر، همیشه آن را تمیز نگه داریم. برای این کار لازم است تا هر از گاهی حتما داخل محوطه آن را بررسی کنیم تا برفک، ذرات غذا و... داخل آن نیفتاده باشد. بهتر است اگر زیاد اهل خوردن نوشیدنی‌های خنک نیستیم و آب شیر یا آب معدنی را به آب یخ درست شده داخل یخ‌ساز ترجیح می‌دهیم، یخ‌ساز را خاموش کنیم‌.
حساس‌تر از یخچال : با هر بار باز کردن در فریزر، دمای آن تغییر می‌کند. فریزر، نسبت به این تغییر دما حساس‌تر از یخچال است. بنابراین تا حد ممکن در فریزر را باز نگذاشته و تا حد ممکن به سرعت بسته مورد نظر را از داخل فریزر خارج کنیم.

منبع: همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha