سلامت نیوز: عضو کمیته انجمن رسانه روانپزشکان در خصوص برخی از مشکلات موجود در عرصه سلامت کشور گفت: تعیین کردن وقت برای تعرفه گذاری‌ها و اوضاع بیمه‌ها از جمله مهم‌ترین مشکلات موجود است و واقعی شدن تعرفه‌ها مسئله‌ای است که می‌تواند بسیاری از این مشکلات را حل کند.

دکتر حامد محمدی کنگرانی در گفت‌و‌گو با سینانیوز، با اشاره به اینکه وظیفه پاسخگویی سوالات سایر پزشکان برعهده روانپزشکان است، گفت: متاسفانه امروزه وظیفه روانپزشکان پاسخگویی به سوالات نامربوط بیماران در باره بیماری‌هایشان است به طوری که پزشک یا متخصص مربوطه توضیحات کاملی را در مورد بیماری و نحوه درمان ارائه نمی‌دهد به این منظور بیشتر زمان ویزیت صرف پاسخگویی به سوالات ابتدایی درباره بیماری‌های جسمی می‌شود.

این روانپزشک در خصوص تعرفه‌های یکسان ویزیت روانپزشکان با سایر متخصصان تصریح کرد: در یک ویزیت معمولی روانپزشکی، حداقل زمان مشاوره نیم ساعت است در حالی که یک متخصص قلب برای مثال در هر نیم ساعت، پنج بیمار را ویزیت می‌کند و این در حالی است که مبلغ تعیین شده برای ویزیت‌ها در بخش دولتی برای هر دو پزشک یکسان است.
دکتر محمدی در ادامه افزود: در بخش خصوصی ویزیت‌ها متفاوت و کمی بهتر است و مشکل اصلی را می‌توان در بخش دولتی جست‌و‌جو کرد که پزشکان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

تعیین کردن وقت برای تعرفه گذاری، امری غیر اخلاقی است
عضو کمیته رسانه انجمن روانپزشکان با اشاره به تعرفه‌های اعلام شده برای شهر تهران، اظهار داشت: در شهر تهران، برای هر ویزیت روانپزشکی 16هزار تومان و برای ویزیت پزشک عمومی 8 هزار تومان تعرفه اعلام شده است که این مبالغ بیشتر در بخش خصوصی دیده می‌شود. و این تعرفه گذاری‌ها و تعیین وقت‌ها امری غیر اخلاقی و توهین به پزشکان است.
وی ادامه داد: در بسیاری از موارد یک پزشک عمومی می‌تواند در مدت زمان کوتاه بیمار را معاینه کند و یک روانپزشک نیاز به صرف مدت زمان طولانی دارد بنابر این می‌توان گفت که تخصص گرفتن برای وزارت بهداشت اصلا مهم نیست.

برخی پزشکان اطفال زمان کافی برای بیمار نمی گذارند
دکتر محمدی واقعی شدن تعرفه‌ها را راه حلی ضروری دانست و گفت: تا وقتی که تعرفه‌ها واقعی نشود اوضاع سلامت کشور بر این منوال است به طوری که ویزیت یک پزشک هر مبلغی هم که باشد، دولت عهده دار ۹۵ درصد آن مبلغ است. در سال جاری بیمه‌ها مبلغ ۳۰ هزار و۱۵۰ تومان از ۱۴ هزار تومان را به یک پزشک متخصص می‌دهند علاوه بر این بسیاری از مراجعان دفترچه بیمه را به همراه نداشته و آن را کالایی غیر ضروری و بی‌فایده می‌پندارند.

وی در پایان خطاب به برخی از پزشکان خاطر نشان کرد: جراحان و روانپزشکان اطفال از ابتدا آمادگی و توان ورود به این رشته را در خود ببینند چرا که ویزیت کودکان سه برابر ویزیت بزرگسالان زمان گیر است و این در حالی است که متاسفانه برخی از پزشکان حتی برای والدین کودک زمان کافی را نگذاشته و توضیحات لازم را نمی‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha