سلامت نیوز: جهانبخشی گفت: بیشتر خواص و مواد مفید غلات در سبوس آن‌ها ذخیره شده است و این در حالی است كه برای این‌كه این مواد بازارپسند شوند، سبوس آن‌ها را جدا می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  برنا، محراب جهانبخشی كارشناس مواد خوراكی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: برنج دارای چند لایه است و در نوع برنج قهوه‌ای، تنها لایه سطحی سبوس جدا شده است، این در حالی است كه در برنج سفید كه اكنون در بازار عرضه می‌شود، همه لایه‌های سبوس جدا شده‌اند.

جهانبخشی  ادامه داد: بیشتر ویتامین‌ها مخصوصا ویتامین‌های گروه B در سبوس ذخیره می‌شوند؛ این ویتامین‌ها در كاهش احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت موثرند.

كارشناس مواد خوراكی معاونت غذا و داروی دانشگاه افزود: سبوس موجود در غلات سرشار از آهن است و در نتیجه می‌تواند از ابتلا به كم‌خونی پیشگیری كند. همچنین این ماده غذایی در پیشگیری از بروز حمله‌های قلبی موثر است و موجب كاهش كلسترول بد خون (LDL) می‌شود.

وی تصریح کرد: فیبر موجود در برنج قهوه‌ای و دیگر غلات سبوس‌دار هضم غذا را آسان‌تر می‌كند و به همین دلیل محافظ بسیار خوبی در برابر سرطان‌های دستگاه گوارش مخصوصا سرطان روده است.

جهانبخشی گفت: به افرادی كه برنج سفید مصرف می‌كنند هم توصیه می‌شود همراه آن سبزی بخورند تا از بروز مشكل برای دستگاه گوارش پیشگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha