سلامت نیوز : پژوهشگران موسسه رویان با استفاده از سلول‌های بنیادی در زمینه ارتوپدی توانستند به درمان‌هایی از جمله ترمیم آرتروز زانو، درمان استخوان‌های جوش نخورده، بهبود روند خون رسانی به استخوان سرلگن و درمان اختلاف طول اندام تحتانی دست پیدا کنند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، فاطمه محسنی در مورد طرح‌های در دست اجرای پژوهشگاه رویان اظهار داشت: طرح‌های ما در 3 بخش خاتمه یافته، در حال اجرا و طراحی طرح هایی است که می‌خواهیم شروع کنیم.

ترمیم آرتروز زانو با استفاده از سلول‌های بنیادی
وی ادامه داد: یکی از طرح‌های خاتمه یافته که خیلی خوب جواب داده ترمیم آرتروز زانو با استفاده از سلول‌های بنیادی است. بیماران با توجه به شرایط اولیه‌ای که دارند ۵۰ تا ۸۰ درصد نتیجه گرفته‌اند و این طرح مقاله در AIMS چاپ شده در کنگره زانو هم ارائه شده است.

محسنی در مورد نحوه انجام این نوع درمان گفت: از خود بیمار نمونه مغز استخوان می‌گیریم، بعد سلول‌های خود بیمار را کشت می‌دهیم و به غضروف آسیب دیده زانو تزریق می‌کنیم بعد از معاینه‌های انجام شده و MRI بهبود قابل توجهی در عملکرد غضروف زانو و در تصویربرداری دیده می‌شود و این عمل از ۱۸ تا 65 سال پاسخ مثبت می‌دهد.

استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان استخوان‌های جوش نخورده
مسئول ارتوپدی بخش سلول درمانی پژوهشگاه رویان گفت: طرح دیگری برای درمان استخوان‌های جوش نخورده داریم که سلول بنیادی را در محل نقص تزریق می‌کنیم تا سلول‌سازی انجام شود. چرا که استخوانی که بیش از ۹ ماه پس از درمان شکستگی بهبود نیابد را جوش نخورده می‌گوییم و این روش درمان نتیجه خوبی داشته است.

بهبود روند خون رسانی به استخوان سرلگن
وی طرح بعدی که در پژوهشگاه رویان در حال اجراست را طرح سیاهی استخوان سرلگن عنوان کرد و گفت: بر اثر عدم خون رسانی، مفصل سر استخوان لگن تخریب می‌شود و فرد در راه رفتن و حرکت با محدودیت شدید و لگنی مواجه می‌شود.

محسنی گفت: برای بهبود خون‌رسانی و استخوان‌سازی باز از سلول بنیادی استفاده می‌کنیم و تا به حال برای بیمارانی که تزریق سلول بنیادی انجام داده ایم، مفصل سر لگن این بیماران(مفصل HIP) بهبود خوبی داشته است.

درمان اختلاف طول اندام تحتانی با کمک سلول‌های بنیادی
محسنی به طرح دیگری اشاره کرد و گفت: در بیمارانی که اختلاف طول اندام تحتانی دارند به عنوان مثال یک پا از پای دیگر کوتاهتر باشد باز سلول‌بنیادی تزریق می‌کنیم و این اختلاف طول را به صورت قابل قبولی جبران می‌کنیم.

مسئول ارتوپدی بخش سلول درمانی پژوهشگاه رویان گفت: در حال حاضر هم ۲ طرح در دست اجرا داریم و از سلول‌های بنیادی در درمان استئو میلیت (عفونت استخوان) مزمن استفاده می‌کنیم.

وی افزود: همچنین در طرح دیگری با عنوان کین باخ یکی از استخوان‌های مچ دست دچار عدم خون‌رسانی می‌شود که سلول‌های بنیادی را در محل، تزریق می‌کنیم و خون‌رسانی دوباره بر می‌گردد و سبب استخوان‌سازی و خون‌رسانی مجدد می‌شود.

پژوهشگاه رویان هشتم خرداد سال 1370 به عنوان مرکز جراحی محدود با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‏های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری توسط زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی و گروهی از پژوهشگران و همکارانش در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران تاسیس شد.

این مرکز در سال‏های 1377 و 1387 به ترتیب مجوز مراکز تحقیقات علوم سلولی و مرکز تحقیقات پزشکی تولید مثل را از شورای گسترش دانشگاه‏های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرد و آبان 1388 شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ارتقای آن از پژوهشکده به پژوهشگاه رویان موافقت کرد.

در این پژوهشگاه کارهای نوینی در زمینه علوم تولید مثل، کاربرد سلول‌های بنیادی در زمینه‌های مختلف و زیست فناوری انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha