دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 43443
سلامت نیوز: غذاهای دریایی را چه در خانه بپزید چه در رستوران بخورید، فرقی نمی‌كند چون یك انتخاب مناسب و عاقلانه است. خوراكی‌های دریایی منبع غنی امگا3 هستند و كالری پایینی دارند. با این حال خیلی‌ها هنوز خاطره تلخ مسمومیت ماهی‌های جنوب را فراموش نكرده‌اند و خودشان را به همین دلیل از خوردن ماهی و میگو محروم می‌كنند. اما جای نگرانی نیست. با كمی دقت و عمل به چند توصیه زیر می‌توانید با خیال راحت به ماهی‌فروشی بروید و از خریدن ماهی سالم مطمئن باشید.

ماهی و میگو هر چه تازه‌تر باشند، به نفع خودتان است. تا جایی كه می‌توانید از خریدن ماهی‌های یخ‌زده و بسته‌بندی‌شده دوری كنید. میگو خیلی سریع خراب می‌شود، چون تمام اندام‌های گوارشی میگو در سرش جمع شده، شروع مرحله فساد از ناحیه اتصال سر با قسمت بدن است، بنابراین وقتی نزدیك به فاسد شدن می‌رسد، اول سرش را می‌كنند. در مرحله بعد پوست میگو را جدا می‌كنند و عضله خالی می‌ماند. پس میگو باید با سر بوده و سر آن سفت و محكم به بدن چسبیده باشد. رنگ میگو بسته به گونه، نژاد و محیط زندگی میگو فرق می‌كند ولی بعد از پخت تقریبا تمام میگوها به رنگ صورتی مایل به قرمز درمی‌آیند، یعنی هر چقدر میگو بعد از پخت كمتر صورتی بشود، كیفیت پایین‌تری دارد. البته این دلیل نمی‌شود كه همه میگوهای بدون سر و پوست بسته‌بندی شده فاسد هستند. میگوی تازه بوی بد ندارد و فقط بوی خاص میگو می‌دهد كه اصلا تند نیست. ولی در صورت خراب شدن، بوی شدید و تند آمونیاك از آن به مشام می‌شود.

ماهی منجمد سالم هم بعد از آب شدن حالت درخشندگی دارد و گوشتش سفت است به طوری كه فشار انگشت روی گوشت باعث فرورفتگی دایمی نمی‌شود.

یك سر سوزن نمك
همین چاشنی كه خیلی‌ها به آن سم خوراكی سفید می‌گویند و بهتر است در مصرف آن صرفه‌جویی كنید در آشپزخانه كلی به كارتان می‌آید. به جای ضررش از مزیت‌هایش استفاده كنید:
اضافه كردن كمی نمك به آب باعث می‌شود زودتر به جوش بیاید. این طوری زمان پخت سبزیجات و غذاهای دیگر را كوتاه‌تر می‌كنید.

پختن تخم‌مرغ در آب نمك با اینكه زمان بیشتری می‌برد اما باعث می‌شود پوسته تخم‌مرغ راحت‌تر جدا بشود. پاشیدن یك ذره نمك به سفیده تخم‌مرغی كه برای كیك آن را هم می‌زنید، باعث می‌شود سریع‌تر پف كند و سریع‌تر هم فرم بگیرد.

ریختن یك سر سوزن نمك در یك كاسه محتوای آب سرد باعث می‌شود سیب، گلابی یا سیب‌زمینی بعد از پوست كندن تغییر رنگ ندهند.

معده خود را زیر و رو نكنید
آیا شما از افرادی هستید كه به محض سرما خوردن به سراغ داروهای خود می‌روید و به صورت خودسرانه انواع آنتی‌بیوتیك‌ها را وارد بدن خود می‌كنید؟ یا برای بهتر شدن جوش‌های خود مدت‌های طولانی است كه آنتی‌بیوتیك می‌خورید؟اگر این‌گونه است بدانید كه در معرض خطر هستید.

با اینكه آنتی‌بیوتیك‌ها بار‌ها و بار‌ها جان مبتلایان به بیماری‌های سخت و خطرناك را نجات داده‌اند و به طولانی‌تر شدن عمر انسان كمك كرده‌اند، اما این ناجیان سلامت بشر هم در صورت استفاده نا‌بجا عوارض زیادی برای سلامت به همراه دارند.

مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیك‌ها، معده شما را زیر و رو می‌كند و باعث به هم خوردن تعادل میكروب‌های مفیدی می‌شوند كه در معده شما زندگی می‌كنند. این میكروب‌ها نه تنها به هضم غذا كمك می‌كنند، بلكه با بسیاری از عوامل بیماری‌زایی كه وارد بدن می‌شوند، مبارزه می‌كنند.

تاثیر آنتی‌بیوتیك‌ها روی میكروب‌ها و باكتری‌های مفیدی كه در معده انسان‌ زندگی می‌كنند بسیار عمیق است و بعد از پایان یافتن استفاده از دارو، چندین ماه طول می‌كشد تا این میكروب‌ها دوباره به حال اول بازگردند.

این در حالی است كه برخی از افراد برای داشتن پوستی بهتر و عاری از جوش، به شكلی خودسرانه یا به توصیه برخی از متخصصان، از انواع خاصی از آنتی‌بیوتیك‌ها استفاده می‌كنندكه باید بدانند كه با این كار عملكرد سیستم گوارش خود را دچار اختلال می‌كنند و ممكن است حتی به بیماری‌های آزاردهنده‌ای مانند مشكل در هضم غذا، یبوست و مانند آنها دچار شوند. توصیه ما این است كه هیچ‌گاه به صورت خودسرانه آنتی‌بیوتیك نخورید.
منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha