سلامت نیوز : متخصصان آمریكایی می‌گویند داروهای كاهش دهنده كلسترول خون موسوم به استاتین‌ها خطر بروز افسردگی را در بیماران قلبی پایین می‌آورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ماری وولی از پزشكان مركز طبی وی. آ در سان فرانسیسكو و استاد پزشكی دانشگاه كالیفرنیا در این آزمایشات روی 965 بیمار قلبی و احتمال بروز افسردگی در این بیماران، مطالعه كرده است.

به گزارش هرالد تریبیون، این آزمایشات تایید كرد بیماران قلبی كه از داروهای استاتین مصرف می‌كنند خیلی كمتر دچار افسردگی بالینی می‌شوند.

دكتر وولی می‌گوید: مكانیزم دقیق این اثرگذاری مطلوب ناشی از مصرف استاتین‌ها هنوز مشخص نیست و به همین دلیل انجام آزمایشات بیشتر در این زمینه مورد نیاز است.

وولی تاكید كرد استاتین‌ها جزو داروهای پرمصرف در سراسر جهان و نسبتا ایمن و بی خطر هستند و به طور كلی مصرف كنندگان این داروها را بهتر تحمل می‌كنند.

این مطالعه به تفصیل در مجله روانپزشكی بالینی به چاپ رسیده است.

وی همچنین افزود: استاتین‌ها یك گروه دارویی هستند كه برای كاهش سطح كلسترول خون بكار می‌روند و از تشكیل پلاكهای حاوی كلسترول در دیواره عروق و انسداد جریان خون كه تصلب شرائین نامیده می‌شود، جلوگیری می‌كنند. استاتین‌ها مسیر ساخت کلسترول توسط کبد را مسدود می‌کنند بنابراین سلول‌های کبدی تهی از کلسترول ‌شده و در نهایت باعث می‌شوند که کبد کلسترول را از خون برداشت و جمع آوری کند. همچنین استاتین‌ها به جذب مجدد کلسترول از رسوب‌های موجود در دیواره شریان‌ها کمک می‌کنند و بدین ترتیب در كاهش خطر بروز بیماری‌های عروق کرونری موثر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha