سلامت نیوز : یک فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان گفت: باورداشتن به کودکان کم توان ذهنی، پرورش حس عزت نفس در آنها و حضور آنها برای بازی با سایر کودکان به پرورش و تقویت ذهنی آنها کمک می کند و مکمل‌ها در این زمینه نقشی ندارند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، نسرین امیری در برنامه دکتر سلام درباره بچه‌های عقب‌مانده گفت: در حال حاضر دیگر ما از این واژه استفاده نمی‌کنیم و از واژه کم‌توان ذهنی استفاده می‌کنیم چون توان ذهنی بسیار متفاوت است.

وی اضافه کرد: یکی از مطالب بسیار مهم این است که بچه‌های کم توان ذهنی همیشه کم‌توان ذهنی باقی نمی‌مانند بسته به درجه توان ذهنی آنها دارد. اگر ما بچه‌ای داریم که کم توان‌ذهنی است ممکن است در آینده در حد بچه‌های دیگر برسد و ما با مسائل ذهنی آن مشکلی نداشته باشیم.

امیری خاطرنشان کرد: خانواده‌ها خیلی از این قضیه ناراحت می‌شوند و دائم سؤال می‌کنند چکار کنیم بچه‌های ما از این وضعیت دربیایند و زودتر رشد بکنند. در پاسخ به این سؤال ما همیشه کاردرمانی را مفیدترین راه‌حل می‌دانیم.

وی ادامه داد: اینکه ما بخواهیم بچه‌ یک چیزهایی را کلیشه‌ای حفظ کند این به رشد او کمک نمی‌کند اما کار درمانی از روش‌هایی است که این روش به کودک کمک می‌کند خودش را با جامعه و دوستان و هم سن و سالان خود تطبیق بدهد.

این فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان تصریح کرد: خانواده‌هایی که کودک‌‌ کم توان ذهنی دارند باید اول با خودشان کنار بیایند و بدانند که خوشبختی خیلی به توان ذهنی بستگی ندارد.

وی گفت: ما دو هوش داریم هوش معمولی و هوش هیجانی. به هر حال هوش هیجانی که ما در مورد بچه‌ها به کار می‌بریم خیلی بیشتر در خوشبختی و موفقیت آنها موثر است.

وی تأکید کرد: اگر بچه کم‌توان ذهنی ما بتواند ارتباط خوبی با اجتماع بگیرد راحت‌تر با بچه‌های مدرسه بازی کند یا در مهد کودک با بچه‌ها خو بگیرد موفقیت‌های خود را در آینده کسب می‌کند و کم توانی ذهنی خود را از بین می‌برد.

امیری با اشاره به مطالبی که در جامعه راجع ‌به رشد بچه‌ها با دادن مولتی‌ویتامین‌ها و داروهای مکمل ترویج می‌شود،گفت: استفاده از داروهای مکمل در صورتی که بچه از فقر ویتامین‌ها رنج می‌برد فاقد اشکال است اما برای باهوش‌تر شدن بچه‌ها ویتامین اضافه دادن به او یک اشتباه است.

این استاد دانشگاه توانبخشی و علوم بهزیستی گفت: سعی کنید بچه‌های خود را با هر توان ذهنی پذیرا باشید به آنها احترام بگذارید و عزت نفس را در آنان شکل دهید چون خود این موضوع باعث موفقیت در آینده این بچه‌ها می‌شود. از سوی دیگر اجازه دهید در اجتماع فعالیت کند چون آنها برای زندگی نیاز به حضور در اجتماع دارند و به تنهایی نمی‌توانند رشد کنند.

وی تصریح کرد: اگر نیاز است به مدرسه خاص برود مقاومت نکنید هرچند ما تلاش می‌کنیم مدارس بچه‌های کم‌توان ذهنی را از بچه‌های عادی جدا نکنیم چون که در این مرحله این کودکان از رشد ذهنی خوبی برخوردار می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha