شنبه ۱۶ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 435

به گزارش سلامت نیوز ، بر اساس تازه‌ترین پژوهش‌ها افرادی كه چهر‌ه‌ای خندان دارند و آرام‌تر هستند در مقایسه با افراد بدبین و اخمو، كمتر دچار سرماخوردگی می‌شوند.

بخندید تا سرما نخورید!

به نقل ازایسنا، محققان دانشگاه كارنیج ملون در آمریكا در این زمینه اعلام كردند كه مقابله با بیماری‌ها به كمك یك روحیه خوشبین و امیدوار امكان‌پذیر است.

دكتر شلدون كوهن روانشناس و سرپرست این تحقیقات دراین‌باره متذكر شد: ما باید این ایده را كه احساسات مثبت نقش مهمی در كاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی ایفا می‌كنند، جدی بگیریم.

در مطالعات اولیه دراین زمینه كوهن و دستیاران وی ویروس‌های سرماخوردگی را در بینی 334 فرد بزرگسال و سالم وارد كردند.

نتایج مطالعات نشان داد افرادی كه شادتر، بانشاط‌ تر و امیدوارتر بودند به میزان بسیار كمتری دچار سرفه،‌ عطسه، آبریزش بینی و سایر علائم سرماخوردگی شدند.

به علاوه افرادی كه احساسات مثبت و خوشبینانه داشتند حتی اگر علائم بیماری نیز در آنها تشخیص داده شده بود، كمتر از وجود این علائم به پزشك خود خبر می‌دادند.

آنچه به طور قطع از این مطالعات برمی‌آید این است كه شخصیت و روحیه فرد در برخورد وی با یك بیماری تاثیرگذار است.

به گزارش ایسنا، برای مشخص شدن تاثیر شخصیت یا احساسات فرد بر روی ابتلا به سرماخوردگی، این تیم تحقیقاتی با 193 فرد سالم مصاحبه كردند.

محققان با تك تك این افراد هر روز عصر به مدت دو هفته از طریق تلفن صحبت كردند. در این مصاحبه‌ها شركت‌كنندگان به محققان درباره احساسات منفی یا مثبت خود كه در هر روز داشتند، گزارش می‌دادند.

در پایان دوره مصاحبه‌ها، در بینی این افراد قطره‌هایی حاوی ویروس‌های سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ریخته شد. سپس هر فرد به مدت پنج تا شش روز در یك اتاق قرنطینه شد.

نتایج آزمایشات نشان داد كه هر یك از افراد مورد مطالعه به میزان مساوی احتمال ابتلا به سرماخوردگی داشتند اما علائم بیماری آنها با توجه به نوع احساسات آنها كه طی دو هفته مصاحبه مشخص شده بود، با یكدیگر متفاوت بود.

به این ترتیب كه علائم بیماری آنفلوآنزا در افراد خوشبین 28 درصد در حالی كه در افرادی كه بدبین بوده و احساسات مثبت كمتری داشتند 41 درصد مشاهده شد.

در مطالعات مربوطه، كوهن دریافت در بدن افرادی كه احساسات مثبت دارند مقدار ماده‌ای موسوم به interleukin-6 افزایش پیدا می‌كند. این ماده با عفونت‌ها مبارزه می‌كند و به نظر می‌رسد كه تاثیر و كارآیی این ماده در افراد شاد بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha