سلامت نیوز: کشف عضو هیئت علمی سازمان انتقال خون حفاظت و نگهداری بافت‌های زنده را با تحولی شگرف روبه رو می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان انتقال خون ایران، مهریار حبیبی رودکنار، محقق و پژوهشگر و مدیر گروه بیوتکنولوژی مرکز تحقیقات طب انتقال خون طی روند تحقیقاتی که در مورد کارکردهای‌ ناشناخته پروتئینی به نام لیپیوکالین 2 در بدن موجودات زنده انجام می‌داد متوجه شد حضور میزان بالایی از این پروتئین در سلو‌ل‌ها قابلیت زنده ماندن و تکثیر آنها را در دمای یخچال معمولی میسر می‌کند.

 وی ادامه داد: به طور معمول نگهداری سلول‌ها به مدت طولانی، مستلزم فریز کردن آنها در نیتروژن مایع (دمای منفی 170 درجه سانتی‌گراد) به همراه ماده نگهدارنده DMSO است.

بنا بر یافته‌های این پژوهش پروتئین یاد شده می‌تواند به عنوان عامل حفاظتی در مقابل سرما و گرما به کار رود.

حبیبی رود کنار گفت: نگهداری سلول یا بافت زنده اعم از عضو پیوندی یا خون در ازت مایع بسیار هزینه‌بر است اما این یافته علمی می‌تواند در نگهداری بافتهای زنده یا مقاوم سازی بدن در مقابل سرما و گرما تحول شگرفی پدید آورد.

وی افزود: این پروتئین در مقابل استرس‌های اکسید اتیو نیز مقاومت سلول‌ها را بالا می‌برد. این کارکرد به طور طبیعی نیز در بدن وجود دارد اما افزایش طبیعی آن در بدن محدود است و حضور این پروتئین بیش از مقادیر طبیعی مقاومت بیشتری به بافت‌ها می‌بخشد.

وی یکی از مهمترین کاربردهای آن را در نگهداری بافت پیوندی دانست که سرما به آن آسیب می‌زند ولی با کمک این پروتئین امید است که بتوان سلول‌ها را از آسیب ناشی از استرس سرما در امان داشت.

مقاله علمی این پژوهشگر بارها در مجلات بین‌المللی دارای رتبه علمی مورد استناد قرار گرفته است و این عضو هیئت علمی سازمان انتقال خون برای اولین بار نام این سازمان را در جشنواره رازی مطرح کرده است.

مهریار حبیبی رودکنار در جشنواره رازی که ماه گذشته برگزار شد رتبه سوم را در گروه فناوری‌های نوین برای سازمان انتقال خون کسب کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha