سوختگی‌های شیمیایی، موجب كاهش سلول‌های بنیادی چشم می‌شوند

سلامت نیوز : یك فوق تخصص پیوند قرنیه با اشاره به این ‌كه سوختگی‌های شیمیایی از جمله شایع‌ترین عللی است كه باعث كمبود سلول‌های بنیادی قرنیه می‌شود، گفت: این بیماران دچار ضایعات مختلف چشمی، چسبندگی بین پلك و چشم، كدورت قرنیه، كمبود سلول‌های بنیادی و خشكی چشم می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز ، دكتر علی رضا برادران رفیعی در گفت و گو با ایسنا، با بیان این كه تعداد زیادی از مجروحان شیمیایی در طول جنگ تحمیلی در معرض گازهای سمی نظیر گاز خردل قرار گرفتند، گفت: اشخاصی كه به گاز خردل آلوده شدند، گرفتار ضایعات مختلف قرنیه چون نازك شدن قرنیه، كم خونی در قرنیه، كاهش سلول‌های بنیادی قرنیه، رسوب چربی و رسوب آمیلوئید شدند.

این برگزیده جشنواره رازی ادامه داد: اثبات كردیم این افراد دچار كمبود سلول‌های بنیادی قرنیه هستند.بسیاری از درمان‌هایی كه برای این افراد انجام می‌دادیم به این مسئله وابسته بود كه بدانیم دچار كمبود سلولهای بنیادی هستند یا خیر.

وی افزود: علاوه بر این جراحی‌های متعددی برای این افراد شامل پیوند لایه‌ای قرنیه، پیوند تمام‌ ضخامت قرنیه،‌ پیوند سلول‌های بنیادی از جسد، پیوند سلول بنیادی از وابستگان درجه یك بیمار، پیوند قشای آمیلئوتیك در كشور انجام می‌شود. در هر صورت این‌ افراد، بیمارانی هستند كه دچار ضایعات مختلف سطح چشم هستند و ما برای بازتوانی دید این‌ بیماران و احیای سطح چشمشان جراحی‌های مختلفی را انجام می‌دهیم.

این فوق تخصص بیماری‌های سطح چشم از آمریکا، با اشاره به این كه این بیماران معمولا پس از جراحی‌های متعدد، دید قابل قبولی پیدا می‌كنند به گونه‌ای كه می‌توانند امور خود را به طور مستقل انجام دهند، اظهار كرد: البته گاهی اوقات هم دید خوبی پیدا می‌كنند، بویژه بیمارانی كه پیوند قرنیه می‌كنند.


برادران رفیعی استفاده از سلولهای بنیادی در بسیاری از كشورهای دنیا را رایج دانست و عنوان كرد: همگام با پیشرفت علم در سایر نقاط دنیا، انواع پیوند سلول‌های بنیادی را در كشور خودمان برای بیماران انجام می‌دهیم.

وی در ادامه با اشاره به این‌ كه سوختگی‌های شیمیایی از جمله شایع‌ترین عللی است كه باعث كمبود سلول‌های بنیادی قرنیه می‌شود، گفت: این بیماران دچار ضایعات مختلف چشمی، چسبندگی بین پلك و چشم، كدورت قرنیه، كمبود سلول‌های بنیادی و خشكی چشم می‌شوند.

این جراح و متخصص بیماری های چشم، درمان این بیماران را چند تخصصی دانست و گفت: باید چندین تخصص در كنار یكدیگر كار كنند تا بتوانند سطح چشم را احیا كنند. به هر روی اگر بیمار، سریعا به ما مراجعه و درمان‌های مقدماتی به خوبی برای وی انجام شود، معمولا احتیاج كمتری به اعمال جراحی بعدی شامل پیوند قرنیه، پیوند سلول‌های بنیادی، پیوند قشای آمیلئوتیك و جراحی‌های دیگر پیدا می‌كند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، درباره جایگاه پیوند قرنیه در كشور توضیح داد: سالانه چندین هزار پیوند قرنیه در كشور انجام می‌شود و تمامی اعضای پیوند قرنیه به خوبی در كشور ما قابل انجام هستند.

وی با بیان این كه شایع‌ترین بیماری در كشور ما كه باعث پیوند قرنیه می‌شود، قوز قرنیه است، اظهار كرد: گاهی به دنبال انجام برخی جراحی‌های چشمی، ممكن است قرنیه دچار ورم شود كه در این صورت هم پیوند قرنیه انجام می‌شود. سوختگی‌های شیمیایی هم از جمله علل انجام پیوند قرنیه است.

برادران رفیعی اضافه كرد: قوز قرنیه در صورت عدم انجام عمل جراحی باعث نابینایی نمی‌شود، اما شخصی كه دچار قوز قرنیه است، دچار كاهش بینایی می‌شود. گاهی شدت قوز قرنیه ضعیف است اما گاهی اوقات قوز قرنیه شدید است و دید بیمار به شدت افت می‌كند. اما در صورت عمل جراحی دید بیمار به طور كامل برمی‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha