سلامت نیوز : گروهی از پژوهشگران دانشگاه تگزاس شیوه ای ابداع كرده اند كه با استفاده از نانوذرات مغناطیسی كربن و از طریق لیزر درمانی، سلول های سرطانی را هدف گیری و نابود می كند.

 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، به اعتقاد دانشمندان این روش درمانی می تواند درمورد سرطان پوست و دیگر سرطانها موثر واقع شود و آسیبی به سلول های سالم اطراف وارد نكند.

نتایج این مطالعه در نشریه Journal of Biomedical Optics منتشر شده است.

پژوهشگران این پروژه مقاله ای با عنوان 'میدان مغناطیسی مرتبط با درمان فوتوترمال سلول های سرطانی با استفاده از نانوذرات كربنی آهن دار' منتشر كرده اند.

از آنجا كه این نانوذرات مغناطیسی هستند، می توان از میدان مغناطیسی خارجی برای متمركز كردن آنها به سلول های سرطانی استفاده كرد. سپس لیزر كم توان را برای گرم كردن آنها و نابودی سلول های سرطانی در زیر این نانوذرات به كار برد.

با توجه به آنكه فقط نانوذرات كربنی توسط لیزر مورد هدف قرار می گیرند در نتیجه این شیوه خطری برای سلول های سالم ندارد و به آنها آسیب وارد نمی كند.این شیوه غیر سمی است.

این محققان همچنین شیوه ای را برای تولید نانوذرات با استفاده از تخلیه بار الكتریكی پلاسما درون محلول بنزن ابداع كردند.

مقاله ای در مورد این شیوه ابداعی در نشریه نانوساینس و نانوفناوری منتشر شده است.

عرض نانوذرات كربنی از پنج تا 10 نانومتر متغیر است. یك تار موی انسان حدود 100 هزار نانومتر عرض دارد.

این محققان می گویند زمانی كه نانوذرات كربنی توسط میدان مغناطیسی به محل مورد نظر در بدن رسیدند می توان آنها را به گونه ای پوشش داد كه به سلول های سرطانی بچسبند.

علاوه براین با استفاده از میدان مغناطیسی می توان مطمئن شد نانوذرات مغناطیسی تا زمانی كه اشعه لیزر نزدیك مادون قرمز به پایان نرسیده، دفع نمی شوند .

این نانوذرات بلورین و كوچكتر از نانولوله های كربنی هستند و علاوه براین استفاده از آنها موجب سمی شدن سلول ها نمی شود .

نانوذارت كربنی مغناطیسی همچنین فلورسنت هستند. از این رو می توان از آنها برای افزایش كنتراست تصاویر اوپتیكی تومورها همراه با MRI استفاده كرد.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است می توان از نانوذرات كربنی و موج مداوم پرتو لیزری نزدیك مادون قرمز برای ایجاد یك حفره در سلول استفاده كرد كه در واقع این امر نشان دهنده كاربرد دیگراین شیوه درمانی است.

بدون كشتن سلولها می توان آنها را با استفاده از موج مداوم پرتو لیزری نزدیك مادون قرمز اندكی گرم كرد و داروها و ژنها را به آنها وارد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha