سلامت نیوز : محققان بیمارستان عمومی ماساچوست می‌گویند: شواهد مبتنی بر آن است که مدت زمان درمان دیابت پس از شروع بیماری، از آنچه كه قبلا تصور می‌شد، طولانی‌تر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، بر اساس یک مطالعه جدید تولید انسولین ممکن است برای چندین دهه پس از شروع دیابت نوع یك ادامه پیدا کند.

دکتر دنیس فاستمن، رهبر مطالعه و مدیر آزمایشگاه ایمونو بیولوژی ام جی اچ گفت: به طور سنتی، تصور می‌شد که عملکرد سلول بتا به طور کامل در بیماران با دیابت نوع 1 پیشرفته متوقف می‌شود ولی نتایج این مطالعه و مطالعات دیگر نشان می‌دهد که لوزالمعده حتی دهه‌ها پس از شروع دیابت نوع 1، همچنان تا حدودی عمل می‌کند. گفتنی است سلول‌های بتا یک نوع از سلول‌های لوزالمعده هستند که وظیفه تولید و ذخیره انسولین را به عهده دارند.

محققان، نمونه خون 182 بیماران مبتلا به دیابت نوع یك را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و متوجه شدند که تولید پپتید C می‌تواند برای چندین دهه پس از شروع بیماری ادامه پیدا کند و پاسخگو به سطح قند خون باقی می‌ماند. پپتید C علامتی از ترشح انسولین و عملکرد سلول بتا است و میزان آن در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 برای مدت طولانی پایین است اما این کاهش تدریجی است و آن طور که در افراد مبتلا به این بیماری تصور می‌شد رخ می‌دهد ناگهانی نیست.

یافته‌ها حاکی از آن است که حتی در میان بیمارانی که به مدت 31 تا 40 سال به دیابت نوع 1 مبتلا بودند، هنوز هم 10 درصد تولید پپتید C وجود داشت و عملکرد سلول بتا در سطح بسیار پایین پپتید C دست نخورده باقی مانده بود.

محققان می‌گویند بر اساس یافته‌های جدید، بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 با سطح پپتید C کم و یا پیشرفت بیماری می‌توانند برای حفظ یا افزایش عملکرد سلول بتا از درمان‌های جدید بهره‌مند شوند.

نتایج این پژوهش در«Diabetes Care» مجله منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha