سلامت نیوز : سند تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده که از سوی مرکز امور زنان و خانواده تدوین و در ستاد ملی زن و خانواده بررسی شده است دارای ۳۳۳ برنامه با هدف انتخاب همسر با توجه به معیارهای درست  و ازدواج های پایدار طراحی شده است. رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به این که همسرگزینی براساس معیارهای اسلامی- ایرانی، حل مشکلات مادی و معیشتی خانواده، ارتقای مهارت های زندگی از اهداف سند تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده است جزئیات این سند را در گفت وگو با خراسان تشریح کرد.

 بنا به گفته وی مستندات ۳۰۰ تحقیق دانشگاهی تهاجم فرهنگی ازجمله مهم ترین عوامل تهدیدکننده بنیان خانواده و از عوامل اصلی افزایش آمار طلاق است.دکتر کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و عضو ستاد ملی زن و خانواده با بیان این مطلب به خراسان گفت: مستندات ۳۰۰ تحقیق دانشگاهی نشان می دهد که برخلاف آنچه تاکنون درباره عوامل طلاق و فروپاشی بنیان خانواده مطرح می شد تهاجم فرهنگی، تغییرات فرهنگی و جنگ نرم از عوامل اصلی طلاق و افزایش آمار آن در جامعه است در حالی که پیش از این هرگاه بحث طلاق مطرح می شد همه کارشناسان مسائل اقتصادی، اعتیاد و دخالت خانواده ها را دلایل افزایش آمار طلاق می دانستند.

وی افزود: اما نتایج مطالعات دانشگاهی نشان می دهد که تهاجم فرهنگی ازجمله عوامل بروز طلاق در جامعه است علاوه بر این که برداشت ها و نگاه جدیدی که نسبت به تشکیل خانواده وجود دارد به تزلزل بنیان خانواده منجر شده است.

سند تشکیل و تحکیم خانواده در ستاد ملی زن و خانواده بررسی شد
خزعلی همچنین با اشاره به بررسی سند تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده در اولین جلسه ستاد ملی زن و خانواده گفت: در این سند راهکارهای تقویت بنیان خانواده و موانع پیش روی آن بررسی شد تا با اتخاذ راهکارهای علمی از فروپاشی کانون خانواده پیشگیری شود.وی افزود: در این سند در تمام ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، معیشتی و رفاه برای تحکیم خانواده راهکارهایی ارائه شده است و سند جامعی برای تحکیم و تعالی بنیان خانواده است و در این راستا وظایف متعددی را برای دستگاه ها به منظور کاهش آمار طلاق طراحی کرده است.

رئیس شورای فرهنگی- اجتماعی زنان همچنین تصریح کرد: ارتقای آگاهی و فرهنگ خانواده از مواردی است که در این سند گنجانده شده است.

ارتقای مهارت های جوانان برای زندگی
خزعلی همچنین گفت: ارتقای مهارت جوانان برای شناخت معیارهای درست و اسلامی ازدواج ازجمله مواردی است که در این سند گنجانده شده است.

وی افزود: سند تحکیم و تعالی خانواده در تلاش است اخلاق، تربیت بهداشت و فرهنگ خانواده را به سمت الگوهای تعالی اسلامی سوق دهد چرا که در حال حاضر جوانانی که در آستانه ازدواج قرار دارند، با اصول و معیارهای اسلامی انتخاب همسر ناآشنا هستند و همین مسئله به بروز طلاق در سال های اول زندگی منجر شده است. در این سند هدف گذاری شده است که مهارت های انتخاب همسر به جوانان در مدارس اداره ها و... آموزش داده شود تا آن ها در هنگام ازدواج بدون آگاهی به انتخاب همسر اقدام نکنند.عضو ستاد ملی زن و خانواده همچنین گفت: آگاهی بخشی به همسران در زمینه شناسایی راهکارهایی که به تحکیم و تعالی خانواده می انجامد و همچنین عواملی که به بروز سردی در روابط و فروپاشی بنیان خانواده منجر می شود از جمله موارد مهمی است که در این سند آورده شده است.

بسیاری از همسران هیچ مهارتی درباره زندگی مشترک ندارند
وی افزود: در حال حاضر درصد بسیاری از همسران جوان هیچ مهارتی درباره زندگی مشترک ندارند و بدون آموزش و آگاهی پا به زندگی می گذارند که گاه به طلاق منجر می شود.

بنابراین آگاهی بخشی به همسران در زمینه تحکیم و تعالی خانواده براساس الگوهای اسلامی- ایرانی، پیشگیری از عوامل تضعیف کننده خانواده و آشنا کردن آن ها با راه های تامین سلامت اجتماعی و فردی از مهم ترین اهداف سند تحکیم خانواده است.بنا به گفته این مسئول، کنترل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی که در حال حاضر پیش روی خانواده ها قرار دارد ازجمله مواردی است که در این سند به طور کامل بررسی می شود. در حال حاضر آسیب های اجتماعی بسیاری ازجمله تهاجم فرهنگی، جنگ نرم، اعتیاد، طلاق و... کانون خانواده ها را هدف قرار داده است و آسیب های ناشی از آن دامن گیر تک تک اعضای خانواده است. بنابراین برای داشتن خانواده سالم و مستحکم باید این آسیب ها شناسایی و برای کنترل هر یک راهکاری ارائه شود.

ارتقای وضعیت زنان خانه دار

وی افزود: یکی از موارد مهمی که در این سند بررسی شده است ارتقای وضعیت زنان خانه دار ازجمله در زمینه اجرای بیمه، پرداخت مستمری و... است تا محوریت زن و نقش مادری زن در خانواده پررنگ تر شود.بنا به گفته خزعلی بازنگری در قوانین مربوط به زنان ازجمله محورهایی است که پیگیری می شود. به عنوان مثال تصویب مهریه به نرخ روز گرچه با هدف حمایت از زنان انجام شد اما تبعات بسیاری در تزلزل بنیان خانواده و افزایش آمار طلاق داشت، بنابراین با تدوین نظام جامع حقوقی، قوانین مربوط به زن و خانواده بازنگری می شود.رئیس شورای فرهنگی- اجتماعی زنان، با اشاره به این که در سند تحکیم و تعالی خانواده ۳۳۳ برنامه دیده شده است گفت: بخشی از این برنامه ها در جلسه آینده ستاد ملی زن و خانواده که در اسفند امسال برگزار می شود بررسی خواهد شد.

شایان ذکر است اولین جلسه ستاد ملی زن و خانواده در بهمن ماه امسال برگزار شد.
منبع :روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha