سلامت نیوز : یک متخصص قلب و عروق توصیه کرد: رژیم غذایی کم چرب، پرهیز از نمک و افزودن میوه و سبزیجات به برنامه غذایی روزانه از جمله عوامل موثر بر داشتن قلب سالم است.

به گزارش سلامت نیوز ، "دکتر علیرضا رستم زاده" در گفت‌وگو  با ایسنا، در خصوص نقش ورزش در کاهش حملات قلبی، افزود: ورزش از طریق کاهش وزن، کنترل بهتر فشار خون، کاهش چربی‌های مضر بدن و چاقی به ویژه چاقی شکمی می‌تواند در کاهش حملات قلبی موثر باشد.

وی با بیان این‌که بیشترین شیوع حمله قلبی هنگام صبح و از ساعت 6 تا 10صبح رخ می‌دهد، اظهار کرد: علت این امر، افزایش برخی هورمون‌ها از جمله هورمون‌های "کورتیزول"، "آدرنالین" و افزایش لخته خون هنگام صبح است.

این متخصص قلب و عروق همچنین یکی از شایع ترین علایم حمله قلبی را درد سینه پشت جناغی دانست که به صورت درد فشار همراه با انتشار به پشت و بیشتر در کتف و دست چپ رخ می‌دهد.

رستم زاده با اشاره به این‌که کمبود کلسترول خوب خون باعث حمله قلبی می‌شود، افزود: کلسترول خوب همان HDL است که کمبود آن در بدن منجر به تشدید "آترواسکلروز" می‌شود. از جمله عوامل افزاینده کلسترول خوب خون، ترک سیگار، کاهش وزن بدن و ورزش است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، علت حملات قلبی را انسداد عروق "کرونر" دانست و افزود: عامل اصلی "آترواسکلروز"، رژیم غذایی پرچرب، کم تحرکی و بروز سایر عوامل خطرساز است.

وی ادامه داد: این تصور عموم که از حملات قلبی می‌توان حداکثر دوبار جان سالم به در برد و حمله قلبی سوم مساوی با مرگ است، زیاد صادق نیست ولی هر چقدر تعداد حملات قلبی بیشتر باشد احتمال مرگ نیز افزایش می‌یابد.

رستم زاده در خصوص نحوه پیشگیری از حملات قلبی، بیان کرد: از جمله عوامل پیشگیری از حملات قلبی، ترک سیگار، کنترل فشار خون، کنترل مناسب چربی‌های خون، کاهش وزن، رژیم غذایی کم چرب و کنترل استرس است.

وی عنوان کرد: حمله قلبی یا همان سکته قلبی به علت انسداد عروق کرونر رخ می‌دهد و مهمترین نشانه آن درد سینه است. گاهاً نیز به صورت تپش قلب احساس می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha