مشاور معاون سلامت وزارت بهداشت از ابلاغ آیین نامه شرایط حجامت در كشور طی یكماه آینده خبر داد و گفت: به موجب این آیین نامه مطب پزشكان دوره دیده باید واجد شرایط خاصی بوده، بیمار صاحب پرونده و حجامت برای وی از سوی پزشك تجویز شده تا حجامت سالمی صورت پذیرد.

دكتر محمد جهانگیری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینكه حجامت نوعی تداخل درمانی محسوب می‌شود، اظهار داشت: از آنجایی كه برای انجام حجامت و خروج خون نیاز به ایجاد خراش بر روی پوست است بنابراین نوعی روش تهاجمی نیز می‌باشد و چنانچه اصول خاص بهداشتی رعایت نشود با عوارضی همراه خواهد بود.

وی بر ضرورت انجام حجامت توسط افراد دوره دیده تاكید كرد و افزود: همانطور كه ورزش در سنین خاص و رژیم‌های مختلف نیازمند تجویز افراد صاحب نظر است حجامت هم بایستی با تجویز پزشك صورت گیرد.

وی با اشاره براین كه حجامت نوعی روش درمانی محسوب می‌شود، گفت: پزشك برای تاثیرپذیری بیشتر درمان، نسبت به انتخاب شیوه‌های درمان مختارست.

به گفته وی، بر اساس قوانین موجود كشوری می‌توان از حجامت با رعایت كلیه جوانب به عنوان یك روش درمانی استفاده كرد.

دكتر جهانگیری در خاتمه توضیح داد: چنانچه حجامت (این روش درمانی) در شرایط خاص و بدون تجویز پزشك برای بیمار مورد استفاده قرار گیرد چه بسا به وخامت وضع بیمار منتهی شود. بنابراین حجامت باید فقط توسط افراد دوره دیده‌ای كه با تكنیكهای آن آشنا هستند و در شرایط كاملا استریل و بهداشتی انجام شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha