شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4365

تحقیقات موفق ژنتیكی بر موش آزمایشگاهی این امید را پدیده آورده كه بتوان سلول‌های پایه جنینی را با استفاده از سلول‌های پوست تولید كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی‌بی‌سی، كشف دانشمندان ژاپنی و آمریكایی در این زمینه به عنوان یك پیشرفت بزرگ در تحقیقات سلول پایه مورد استقبال قرار گرفته است.

اگرامكان تكرار همین موفقیت در مورد انسان نیز وجود داشته باشد، نیاز به استفاده از جنین انسان برای تولید سلول‌های پایه كه مساله‌ای جنجال آفرین است از میان خواهد رفت.

سلول‌های پایه قابلیت تبدیل به‌انواع سلول‌های بدن را دارند و امید می‌رود در آینده به درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها از طریق جایگزینی ارگان آسیب دیده با ارگانی كه از سلول‌های پایه خود بیمار پرورش داده شده، منجر شود.

تا همین اواخر عمده‌ترین منبع تولید سلول پایه استخراج آن از جنین انسان تا قبل از رسیدن به هشت هفتگی بود، كه به علت نابودی جنین در این فرآیند با مخالفت شدید برخی گروه‌ها روبروست.

در مطالعه تازه كه نتایج آن در نشریه "نیچر" چاپ شده ،دانشمندان برای تولید سلول پایه از سلولی به نام "فیبروبلاست" كه زیر پوست یافت می‌شود، استفاده كردند.

آنها با دستكاری ژنتیكی این سلول موفق شدند آن را به وضعیت "جنینی" بازگردانند و سپس آن را به چند نوع سلول دیگر بدن موش تبدیل كنند.

آنچه این دستاورد را تقویت می‌كند این است كه سه تیم مختلف پژوهشگران از موسسه وایتهد كمبریج در ایالت ماساچوست، موسسه سلول پایه هاروارد، و دانشگاه كیوتوی ژاپن با استفاده از یك تكنیك واحد به نتایجی دقیقا همانند رسیدند.

پروفسور"رودلف جانیش"، سرپرست تیم محققان موسسه وایتهد، گفت: "براساس تمامی معیارهای كاربردی ما، این سلول‌های دوباره برنامه‌ریزی شده، از سلول های پایه جنینی غیرقابل تشخیص هستند."
دكتر"لایل آرمسترانگ"،استاد بیولوژی رشته سلول پایه در دانشگاه نیوكاسل، این یافته را تحولی "ارزشمند و مهم" توصیف كرد.

با این حال وی گفت كه این تكنیك برای آنكه در مورد انسان ایمن باشد ، باید ابتدا اصلاح شود، چرا كه در آزمایش روی موش برای تبدیل سلول‌ها از یك "رترو ویروس" (كه ویروس اچ آی وی نیز جزو آنهاست) استفاده شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha