شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 43672
سلامت نیوز: آرتروز زانو یکی از شایع ترین بیماری های تخریبی مفصل هاست که معمولا در افراد دارای اضافه وزن بیشتر دیده می شود. دکتر فرهاد غریب دوست، رئیس مرکز روماتیسم ایران در این باره گفته است ۹۷ درصد مبتلایان به آرتروز زانو افزایش وزن دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم وی در ادامه افزوده است، نتایج پژوهش ها نشان می دهد ۱۰ درصد کاهش وزن، علایم آرتروز را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد.از جمله علت های دیگر شیوع آرتروز زانو می توان به کم تحرکی و شیوه های نادرست زندگی از قبیل نشستن دوزانو یا چهارزانو اشاره کرد. در ادامه از دید کارشناسان به بررسی ابعاد مختلف این بیماری می پردازیم.

دلایل شیوع آرتروز

یکی از اصلی ترین دلایل شیوع آرتروز زانو در جامعه ما نشستن روی زمین است. دکتر فرزاد امیدی کاشانی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی ستون فقرات با بیان این مطلب به خراسان می گوید: متاسفانه عادت های بد ایرانی ها در دو زانو یا چهار زانو نشستن یکی از دلایل اصلی بروز آرتروز است اما مردم به جای اصلاح سبک زندگی و تغییر رفتار گمان می کنند که با دارو می توانند عارضه خود را درمان کنند. واقعیت این است که آرتروز، فرآیند پیرشدگی مفاصل است و همه زانوها دیر یا زود دچار آرتروز می شود.ممکن است این عارضه در یک نفر زودتر و در فرد دیگر دیرتر اتفاق بیفتد.

اما زانویی که به آرتروز مبتلا شده است، هرگز مثل زانوی سالم نمی شود، درست مثل تایر خودرویی که بر اثر ساییدگی کهنه می شود و مثل تایر نو نمی شود.

نکته این جاست که برخی عوامل، آرتروز زانو را به جلو می اندازد. در کشور ما نشستن های طولانی مدت روی زانو و استفاده از توالت غیرفرنگی مهم ترین دلایل شیوع آرتروز است. دکتر امیدی کاشانی با اشاره به این که در مفصل زانو، استخوان ران و ساق و کشکک زانو وجود دارد، تصریح می کند: آرتروز شایع در مردم آرتروزی است که در مفصل کشکک و استخوان ران بروز پیدا می کند.

علایم خطر دیگری که در بروز آرتروز زانو نقش دارد، سابقه عفونت زانو، سابقه شکستگی داخل مفصل زانو و تزریق داخل مفصلی است و فردی که این علایم خطر را دارد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به آرتروز قرار دارد.همچنین افرادی که انحراف خاصی در زانوهای خود دارند، ممکن است بیشتر در معرض این عارضه باشند.

پوکی استخوان و آرتروز

پوکی استخوان با ایجاد انحراف در ساق پا ممکن است روی مفاصل تاثیر بدی بگذارد و موجب ایجاد یا تشدید آرتروز شود. دکتر حسین فراهینی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به ایسنا می گوید: در بروز پوکی استخوان عوامل مختلفی مثل تغذیه نامناسب، عوامل ژنتیکی، سابقه فامیلی و اختلالات هورمونی دخالت دارد و این بیماری می تواند باعث آرتروز شود.

البته گاهی انحراف ساق پا در پی اصابت ضربه به زانو یا شکستگی در تصادفات رخ می دهد و باعث ایجاد یا تشدید آرتروز می شود.از سوی دیگر وزن نامناسب، رانندگی طولانی مدت، بالا و پایین رفتن مداوم از پله، به کارگیری نامناسب از زانوها ازجمله عوامل موثر در بروز درد زانو و در نهایت ابتلا به آرتروز زانوست و در عین حال برخی مشاغل به آرتروز زانو منجر می شود.

دکتر محمد رازی رئیس انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب های ورزشی با بیان این مطلب می گوید: در مشاغلی نظیر تعمیر خودرو، فرد ناچار است چندین بار در طول روز وارد چاله مکانیکی شود و در حالت نشسته یا ایستاده خودرو را تعمیر کند.

افرادی که به معماری یا بنایی هم اشتغال دارند و افرادی که بیشتر ساعات کاری روی زانو می نشینند مبتلا به درد زانو و در نهایت آرتروز زانو می شوند.به نوشته ایسنا دکتر رازی با بیان این مطلب که اضافه وزن و چاقی یکی از عوامل شناخته شده در بروز آرتروز است، تاکید می کند: در زمان راه رفتن یا دویدن ۲ تا ۵ برابر وزن شخص به مفصل زانو فشار وارد می آید. این فشار در افرادی که اضافه وزن دارند سیر تصاعدی دارد به همین دلیل آسیب بیشتری به زانو وارد می شود. وی تاکید می کند: ساییدگی و درد مفاصل زانو پیش درآمد ابتلا به آرتروز در سنین میانسالی است.

آسیب های ورزشی

رئیس انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب های ورزشی در توضیح علل ایجاد آسیب در ورزشکاران می گوید: تمرین نامناسب، رعایت نکردن مقررات، نبود آمادگی جسمانی و فشار بیش از حد به مفاصل از جمله علل آسیب در ورزشکاران است که به پارگی رباط های CL و مینیکس پا منجر می شود.

همچنین دکترسهراب کیهانی، دبیر اجرایی دومین همایش دوسالانه بین المللی جراحی زانو با بیان این که در حال حاضر از جدیدترین و مناسب ترین روش ها برای تشخیص و درمان این بیماری در کشور استفاده می شود و عمده مشکلات این حوزه مربوط به کمبود وسایل و تجهیزات است، تصریح می کند: ضایعات غضروفی از جمله شایع ترین آسیب های ورزشی است و در میان روش های مختلفی که برای درمان این ضایعات استفاده می شود، روش موزائیک پلاستی است که طی آن پلاک های استخوان و غضروف برداشته و در محل ضایعه کاشته می شود. از این روش بیشتر برای ورزشکاران استفاده می شود.

همچنین دکترعطا مشیرآبادی، متخصص ارتوپدی درباره درمان آسیب های رباطی می گوید: این دسته از آسیب دیدگی ها در مراحل اولیه قابل تشخیص نیست و راه های درمانی کمی برای آن وجود دارد ولی جراحی آسیب های رباط داخلی زانو در بیشتر مواقع موفقیت آمیز و بدون عوارض است.

به نوشته خبرگزاری مهر، در روش های درمانی موجود و رباط های آسیب دیده به طور کامل بازسازی می شود. پروتزهای نگه دارنده دارای کمترین عوارض است و باعث می شود فرد آسیب دیده با کمترین درد و خون ریزی درمان شود.

اصول پیش گیری از آرتروز

به گفته کارشناسان ورزشی، داشتن فعالیت جسمانی مناسب و کاهش وزن و تقویت عضلات در پیش  گیری از بروز آرتروز نقش اساسی دارد. دکترعباس معدنی، متخصص ارتوپدی با بیان این که بیماری آرتروز در زنان بیشتر مشاهده می شود، به ایسنا می گوید: چاقی و اضافه وزن در زنان ایرانی بیش از مردان است، به همین نسبت آرتروز در زنانی که چاق هستند، عضلات ضعیفی دارند، کار سنگین انجام می دهند یا مبتلا به سوءتغذیه هستند، بیشتر گزارش می شود.

درباره نقش رژیم و الگوی تغذیه ای در بروز ناراحتی های مفاصل می گوید: نمی توان گفت تغذیه اثرگذاری بالایی دارد اما اشخاصی که یک رژیم غذایی منطقی و معمولی دارند، معمولا دچار آرتروز نمی شوند. البته در جوامعی که فقر و کمبود جدی ریزمغذی ها شایع است، آرتروز بیشتر گزارش می شود. درباره کلسیم نیز باید گفت، کمبود کلسیم به تنهایی در عملکرد مفاصل اختلال ایجاد نمی کند اما پروتئین نقش اساسی دارد.

ویتامین D هم در رشد استخوان ها موثر است نه مفاصل. دکترمعدنی درباره قوز کردن و ابتلا به آرتروز توضیح می دهد: هر فشار نابه جایی که به مفصل های مهره ای وارد آید، ممکن است به سلامت فرد آسیب بزند، بنابراین قوز کردن در درازمدت ریسک ابتلا به آرتروز را بالا می برد. توصیه اکید دیگر ما برای پیش گیری از آرتروز زانو این است که افراد به هیچ عنوان روی زمین و زانوهای خود ننشینند و سعی کنند از توالت فرنگی استفاده کنند.

عضلات خود را تقویت کنند تا به مفصل زانو فشار کمتری وارد شود و کمتر در معرض آسیب  قرار بگیرد. همچنین دکترامیدی کاشانی با بیان این که درد آرتروز در هوای سرد بدتر می شود، به مبتلایان به این عارضه توصیه می کند: مبتلایان می توانند زانوی خود را با زانوبندهای کشی ببندند البته نباید آن قدر محکم ببندند که خون رسانی مختل شود. این افراد بهتر است کمتر در معرض سرما قرار بگیرند و سعی کنند به مفصل آسیب دیده فشار زیادی وارد نیاورند. با تقویت عضلات، فیزیوتراپی، گرم کردن موضع زانو و یک سری اقدامات درمانی می توان درد آرتروز را تخفیف داد.

ورزش های مناسب برای مبتلایان به آرتروز زانو

ورزش های مختلفی برای کاهش درد زانو وجود دارد؛ از جمله کشش عضلات اطراف مفصل و ورزش های قدرتی و هوازی مانند شنا و پیاده روی.ورزش باعث افزایش جریان خون می شود و به انعطاف پذیری مفصل کمک می کند.علاوه بر آن، ورزش باعث کاهش وزن می شود که برای درمان درد آرتروز بسیار موثر است. به نقل از جام جم، دکترمحمد عالمی، فیزیوتراپ دراین باره می افزاید: بهتر است افراد ۵ دقیقه ورزش ملایم و سبکی انجام دهند یا پیاده روی کنند و بعد از آن چند حرکت کششی مناسب برای عضلات اطراف مفصل انجام دهند. باید توجه داشت نباید روی مفصل ملتهب فشار زیادی وارد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha