شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۲
سلامت نیوز: دستش را روی قفسه سینه‌اش گذاشته است و با چشمانی بسته ناله می‌كند؛ با این‌كه صدایش چندان مفهوم نیست اما مشخص است كه از درد قلبش شكایت دارد.

این اولین مرتبه‌ نیست كه دردی این چنین به سراغش می‌آید. خودش فكر می‌كند هر چه هست از قلبش است، غافل از این ‌كه همه دردهایی كه در قفسه سینه احساس می‌شود، ناشی از بیماری‌های قلبی نیست.

متخصصان بر این باورند كه بیماری‌های قلبی گاه چنان بی‌علامت و ناگهانی بروز می‌كند كه فرصتی برای فرد باقی نمی‌گذارد و در مقابل گاهی هم دردهای شدید در ناحیه قفسه سینه، هیچ ارتباطی با بیماری‌های قلبی ندارد.

دكتر محمدرضا محمدحسنی، فوق‌تخصص بیماری‌های قلب و عروق در این ‌باره به «جام‌جم» می‌گوید: دردهای قلبی می‌تواند داخل قفسه سینه یا خارج از آن احساس شود. به عنوان مثال گاهی دردی با منشا قلبی ممكن است در شكم حس ‌شود و در مقابل دردی شدید در قفسه سینه وجود داشته باشد كه اصلا ارتباطی به قلب ندارد و منشا آن بیماری در دستگاه گوارش باشد.

به گفته این پزشك متخصص، ممكن است بیماری‌های قلبی بدون هیچ نشانه‌ای سلامت فرد را تهدید كند.

مراقب قلب‌تان باشید

دكتر محمدحسنی با تاكید بر اهمیت قلب و حفظ سلامت آن خاطرنشان می‌كند: بیماری‌های قلبی در مقابل هزاران بیماری متفاوت دیگر، به تنهایی عامل نزدیك به نیمی از مرگ‌ها به حساب می‌آید و امروزه بزرگ‌ترین تهدید سلامت در بیشتر جوامع جهان است البته باید به این نكته نیز دقت داشته باشید كه اگرچه بیماری‌های قلبی به سادگی قابل پیشگیری است، اما پیچیدگی و دشواری رعایت اصول پیشگیری وتشخیص زودرس آن، گاه باعث بروز مشكلات جدی می‌شود؛ به طوری كه گروهی از افراد ممكن است به دلیل این كه هیچ نشانه‌ای از بیماری قلبی ندارند، به اشتباه تصور كنند قلبشان سالم است و نیازی به بررسی بیشتر ندارد.

به گفته این فوق‌تخصص قلب و عروق، دردهایی كه باید جدی گرفته شود، ویژگی‌های خاصی دارد.

وی در این باره توضیح می‌دهد: دردهایی كه پشت جناغ سینه به صورت قرار داشتن جسمی سنگین روی آن احساس می‌شود، وسعت آنها به اندازه تقریبی مشت بسته است (به این معنی كه معمولا درد فقط در یك نقطه وجود ندارد)، با فعالیت تشدید می‌شود و با استراحت بهبود می‌یابد (در موارد حاد درد ممكن است در استراحت نیز بروز كند)، گاهی همزمان با درد، دست چپ نیز تیر می‌كشد، دردهایی كه همراه با تعریق یا سرگیجه است و از نظر زمانی نیز معمولا حداقل دو تا پنج دقیقه ادامه می‌یابد، نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

پیشگیری، بهترین راه ‌حل

با توجه به وظایفی كه قلب بر عهده دارد و حساسیت و ظرافت این عضو حیاتی، مشخص است تا چه حد باید به فكر مراقبت از آن باشیم؛ چراكه اگر به درستی از این عضو حساس مراقبت شود یك عمر برای ما كار می‌كند، اما در صورتی كه آن را نادیده بگیریم و به فكر حفظ سلامتش نباشیم، مشكل‌ساز خواهد شد.

دكتر محمدحسنی با بیان این‌كه عدم وجود علامت به معنای نداشتن بیماری قلبی نیست و روبه‌روشدن با نشانه‌ها هم دلیلی برای ابتلا به بیماری قلبی به حساب نمی‌آید، می‌گوید: با توجه به این‌كه بیماری‌های قلبی تهدیدی جدی برای سلامت افراد است، در نخستین گام باید به فكر پیشگیری از بروز این مشكلات و بیماری‌ها باشیم.

به گفته وی، با وجود این‌كه شیوه‌های پیشگیری از بروز بیماری قلبی مانند ورزش منظم، مصرف مواد غذایی سالم و مفید وعدم استعمال دخانیات كارهایی ساده و آسان است، اما در عمل افراد زیادی قادر به رعایت این رفتار سالم نیستند. به عنوان مثال انجام آزمایش‌های ساده‌ای مانند بررسی فشارخون، قند و چربی خون با این‌كه هزینه چندانی ندارد، معمولا نادیده گرفته می‌شود.

این فوق‌تخصص بیماری‌های قلب و عروق تاكید می‌كند: همه افراد، در هر سن و سال و شرایطی كه باشند باید به صورت دوره‌ای به پزشك مراجعه كنند و آزمایش‌های لازم را انجام دهند تا از سلامت قلب‌شان مطمئن شوند. نكته مهم این است كه نباید با تصور نداشتن علائم، انجام فعالیت جسمی مناسب و... مراجعه به پزشك و انجام بررسی‌های لازم را نادیده گرفت.

دكتر محمدحسنی تاكید می‌كند: نباید فراموش كنیم بیماری‌های قلبی گاه چنان بی‌سروصدا به سراغ انسان می‌آید كه متاسفانه مرگ اولین و آخرین علامت آن است بنابراین مراجعات منظم و دوره‌ای به پزشك از زمان تولد تا دوران كهولت، كاری ضروری برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

با این‌كه همیشه درباره شیوه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف صحبت شده و مواردی مثل داشتن وزن ایده‌آل، ورزش كردن، رعایت شیوه‌های صحیح تغذیه و عدم استعمال دخانیات در همه این موارد مشترك بوده است، اما در بسیاری موارد افراد در عمل چندان توجهی به این موضوع ندارند و تلاشی برای تغییر شیوه زندگی خود نمی‌كنند. حال سوال این است كه این گروه از افراد چه كنند؟ آیا راه‌حلی برای آنها وجود دارد یا نه؟

دكتر محمدحسنی در این زمینه توضیح می‌دهد: با توجه به این‌كه عده زیادی از مردم به دلایل مختلفی نمی‌توانند شیوه زندگی خود را تغییر دهند و به توصیه‌های بهداشتی نیز عمل نمی‌كنند، بهتر است از تكنولوژی‌هایی كه برای تشخیص بموقع بیماری‌های قلبی در دسترس است، كمك بگیرند.

قلب‌تان درد گرفته است؟

با توجه به آنچه گفته شد، هر دردی در ناحیه قفسه سینه، نشانه بیماری یا مشكل قلبی نیست، اما هنگام روبه‌رو شدن با این دردها باید چه كار كرد؟ آیا استفاده از قرص‌های زیرزبانی موثر است یا می‌تواند مشكل‌ساز هم بشود؟

دكتر محمدحسنی در این زمینه توضیح می‌دهد: مصرف قرص‌های زیرزبانی ویژه استفاده در حملات قلبی (نیتروگلیسیرین) در شرایطی كه به درد قلب مشكوك باشید، چندان مشكلی ایجاد نمی‌كند، چون استفاده از این قرص‌ها اغلب به فرد صدمه‌ نمی‌زند بنابراین حتی اگر كسی به اشتباه این قرص را مصرف كند، در اكثر موارد مشكلی ایجاد نخواهد شد. این دارو باید در حالت نشسته یا دراز كشیده مصرف شود و به فاصله هر پنج دقیقه تا سه مرتبه در جهت بهبود درد مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha