شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 43677
سلامت نیوز: حذف شام فقط در صورتی می تواند برای کاهش وزن مفید باشد که به میزان کالری مصرفیمان در طول روز توجه داشته باشیم. مساله، تعادل انرژی کل روز است و نه اینکه کی چه مقدار باید غذا بخوریم. با خواندن این مطلب متوجه خواهید شد که به چه میزان باورهای غلط در رژیم های لاغری وجود دارند.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، این روزها کاهش وزن دغدغۀ خیلی انسان هاست. شرکت های تولید مواد غذایی هم از فرصت استفاده کرده و به گونه ای تبلیغ می کنند که گویی با مصرف محصولاتشان وزن کم می کنیم و دیگر اصلا نیازی به تحرک نیست. باورهای غلطی هم در این زمینه وجود دارد: کاهش وزن در خواب، کاهش وزن با پرهیز از خوردن قند، رژیم لاغری با محصولات لایت. با خواندن این مطلب متوجه خواهید شد که به چه میزان این باورهای غلط در زندگی ما وجود دارند.

کاهش وزن با نخوردن قند و شکر

خیلی ها به این باور اشتباه دامن می زنند که می توان با رژیم غذایی عاری از قند وزن کم کرد. در حالی که این موضوع امکان ندارد که قند در رژیم غذایی ما وجود نداشته باشد.
یکی از دلایل این ادعا اینکه نشاسته که در بدن تبدیل به قند می شود در بسیاری از مواد غذایی مانند سیب زمینی، غلات و برنج وجود دارد. از دیگر سو قند تامین کننده انرژی مغز است. برای کسی که از خوردن قند پرهیز کند این خطر وجود دارد که دچار مشکلات تمرکزی گردد.
قند همچنین برای کسی که کارهای فیزیکی می کند یا ورزشکار است بیش از اندازه مهم است. چرا که قند(گلوکز) در حقیقت سوخت موتور بدن است.
نکتۀ دیگری که باید به آن توجه داشت این است که مواد خوراکی قندی ای مانند شکلات، بیش از قند، حاوی چربی بسیاری هستند و به همین خاطر است که باعث چاقی می شوند.

کاهش وزن با محصولات کم چرب
هر روز محصولات غذایی بیشتری از عناوینی چون کم چرب یا لایت (دارای قند کمتر) استفاده می کنند. این عناوین می خواهند به ما القاء کنند که با مصرف این محصولات بدون این که دوباره گرسنه شویم می توانیم چند کیلو وزن کم کنیم. در حالی که نکته اینجاست که این محصولات کالری کمتری دارند. در عوض این محصولات با شکر بیشتری غنی شده اند و برای سیر شدن باید مقدار بیشتری را مصرف کرد. که در نتیجه میزان کالری رسیده به بدن مانند قبل می شود و از کاهش وزن خبری نیست.

کاهش وزن با بستن

علی رغم تبلیغاتی که بعضی از موسسات لاغری برای روش بستن می کنند اما این روش خطرناک است و حتی می تواند مرگبار نیز باشد. این نوع روش های لاغری معمولا دارای پروتئین بسیار کم و گاهی بدون پروتئین هستند. در عین حال اما بدن انتظار دارد همان میزان معمولی و روزانه پروتئین خود را به دست بیاورد. که اگر از طریق غذا نرسد آن را از بافت های عضلانی تامین می کند. با این کار نه تنها میزان اسید اوریک افزایش می یابد (که خطر ابتلا به نقرس را به همراه دارد) بلکه مصرف انرژی نیز کاهش می یابد.
به همین خاطر اکثر کسانی که دوره درمانی خود با روش بستن را تمام می کنند سریعا دچار اضافه وزن می شوند. علاوه بر این بواسطه این روش بافت ها شل و سست می شوند که برای مثال جمع شدن چربی زیر پوست ران را به همراه دارد.

کاهش وزن با گرسنگی
روش های زیادی هستند که برای کاهش وزن، سیر نشدن را پیشنهاد می کنند. همانگونه که همه می دانند گرسنگی دشمن اضافه وزن است. اما جالب است بدانید که مطالعات علمی نشان داده اند که یک رژیم لاغری حاوی 1500 کیلوکالری به شکل موثرتری روی کاهش وزن تاثیر می گذارد تا رژیمی حاوی صرفا 1000 کیلوکالری.
یک رژیم مناسب باید هم آدم را سیر کند هم لاغر. علاوه براین باید جلوی اشتهای زیادی و حمله های گرسنگی را هم بگیرد.

کاهش وزن با حذف شام
به نظر معقول می آید که برای کاهش وزن اصلا شام را از برنامه غذاییمان حذف کنیم. اما کسی که بعداز ظهر آخرین وعده غذای خود را می خورد و تا صبحانه چیزی نمی خورد محتمل است که به خاطر گرسنگی در خواب دچار مشکلاتی شود. همچنین ممکن است میزان گرسنگی حاصل از این فاصله به قدری زیاد شود که در صبحانه، آن را تلافی کنیم.
حذف شام فقط در صورتی می تواند برای کاهش وزن مفید باشد که به میزان کالری مصرفیمان در طول روز توجه داشته باشیم. مساله، تعادل انرژی کل روز است و نه اینکه کی چه مقدار باید غذا بخوریم.

کاهش وزن با خواب
کاهش وزن با خواب گرچه به نظر خیلی ها عالی می آید اما تحقیقات علمی درباره رژیم های غذایی آن را تایید نمی کند. در حقیقت کسی که می خواهد وزن کم کند نیاز به حفط تعادل در انرژی منفی دارد. وقتی به بدن کالری کمتری از آنچه که نیاز دارد برسد، ما به هدفمان می رسیم. اما برای بسیاری از مردم این حفظ تعادل انرژی به خاطر نبود تحرک و پرخوری همیشه مثبت است، به گونه ای که ارگانیزم بیش از اندازه چربی در سلول ها ذخیره می کند.
اما اینکه انرژی چه زمانی (مثلا در شب و هنگام خواب) ایجاد و مورد استفاده قرار می گیرد اهمیتی ندارد. همچنین طبیعتا بدن در هنگام شب برای تامین انرژی در درجه اول سراغ بافتهای چربی نمی رود. پس کاهش وزن در خواب هم یکی دیگر از باورهای غلط در مورد کاهش وزن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha