سلامت نیوز: 276 پل سواره‌رو در تهران وجود دارد كه 30 درصد آنها بالای 30 سال عمر دارند. حتی فكر زلزله تن مردم تهران را می‌لرزاند چرا كه آمارها می‌گوید در صورت وقوع زلزله شش ریشتری بیش از 80 درصد ساختمان‌ها می‌ریزد و در شرایطی كه هركسی به دنبال نجات خود در این غوغاست كسی به فكر پل‌هایی كه قرار است
فرو بریزد، نیست.

معاون حمل‌ونقل و ترافیك شهر تهران نیز اعلام می‌كند برای شهری به عنوان پایتخت كه 250 سال پیش ساخته شده، مسلما تجهیزاتش بر اساس شهرهای مدرن طراحی نشده است. یك مطالعه روی 168 پل در مرز خطر ریزش و مقاوم به لحاظ پایداری در برابر زلزله نشان می‌دهد كه برخی پل‌های روی گسل شمال، مشا و مدل شناور قرار دارند در معرض خطرند. یكی از این پل‌های در خطر شهر تهران پل حافظ است كه در فهرست پل‌های قدیمی و نیازمند ترمیم شهر قرار دارد.
سیدجعفر تشكری‌هاشمی در گفت‌وگو با «شرق» به فرسوده بودن تجهیزات و ابنیه تهران اشاره می‌كند، تجهیزات شهری كه پل‌های سواره‌رو هم جزیی از آن است: «این قابل كتمان نیست كه بافت فرسوده و قدیمی در شهر كم نیست و برای پایتختی كه 250 سال پیش ساخته شده سازه‌های قدیمی در این شهر به وفور دیده می‌شود و خیلی از تجهیزاتش هم بر اساس شهرهای مدرن طراحی نشده است. امروز ما با معابر قدیمی و شبكه‌های قدیم چه در حوزه آب و فاضلاب و ابنیه و سایر موضوعات مواجهیم. ابنیه ما ممكن است مقاومت چهار یا پنج ریشتر را هم نداشته باشد و بناها و پل‌های جدیدی كه ساخته می‌شود هرچند با معیارها و سلایق روز همسان نیست، در زمان اجرا معیار لازم در نظر گرفته نمی‌شود و این از موضوعاتی است كه همیشه باعث دل نگرانی شهروندان است.» به گفته او، پل حافظ یكی از پل‌های قدیمی با شرایط نیازمند مقاوم‌سازی است كه در تعاریف ترافیكی هم كارایی خود را از دست داده و نیاز به بهسازی دارد.
هنوز درباره اینكه چند درصد از پل‌های شهر تهران در معرض تهدید فروریزش در مواقع زلزله قرار دارند، آماری وجود ندارد و تشكری‌هاشمی هم در این‌باره می‌گوید: «آماری از درصد پل‌هایی كه در معرض خطر ریزش در زمان زلزله هستند، ندارم اما این اطمینان را می‌دهم كه برای مقاوم‌سازی، برنامه‌هایی در دستور كار است اگرچه برخی از پل‌ها به دلیل قدمت ممكن است خیلی مقاوم نباشند.»به گفته او برای بحث بافت فرسوده به بافت جدید امكانات زیادی در تهران گذاشته شده كه به نظر می‌رسد انگیزه كافی برای مالكان به وجود آورده و در ارتباط با راه‌ها، تونل‌ها و تجهیزات شهری جایی كه مربوط به ما می‌شود كار مستمر در حال انجام است. طی یك تا دو سال پیش ارزیابی مقاومت پل‌های شهر تهران شروع شد و پل‌های فلزی مورد مطالعه قرار گرفت، ترمیم و مستحكم‌سازی شدند.

خوشبختانه تاسیساتی كه برای تونل‌سازی مورد استفاده قرار گرفته این اطمینان وجود دارد كه به عنوان یك پناهگاه و محل امن استفاده شود. بخشی از این كار توسط مشاوران ما در دانشگاه در حال انجام است و بررسی می‌شود كه اگر قرار است زلزله‌ای اتفاق بیفتد مسیرهای امن، كدام مسیرها هستند و كدام مسیرها كمتر آسیب می‌بینند و جنس و نوع آسیب چگونه است و چه امكاناتی لازم است برای اینكه راه‌های آسیب‌دیده بازگشایی شوند.»بر اساس برنامه‌ها و مانورهایی كه در تهران پیش‌بینی‌شده سناریوهای امدادرسانی برای تهران تعریف شده، مانورهایی به صورت مرتب و موضوعی در مناطق مختلف شهر در حال انجام است، در این زمینه واقعا نیاز به آموزش عمومی و فراگیر داریم. ما در سونامی ژاپن می‌بینیم كه خود مردم چگونه در بازسازی مشاركت می‌كنند و این موضوع خیلی طبیعی است.
در حال حاضر در تهران سازمان مدیریت بحران در هدایت بحران برنامه‌ریزی می‌‌كند اما باز هم ما استقبال می‌كنیم كه هركسی ایده جدیدی در این زمینه داشته باشد ارایه كند.آخرین آمار بهسازی پل‌های تهران به سال 88 بر می‌گردد كه مدیرعامل این سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران اعلام كرده بود پل‌ها‌ی 50ساله‌ای در تهران داریم كه با توجه به رشد ترافیك و ضعف در نگهداری در گذشته، به‌خوبی حفظ نشده و نیازمند رسیدگی و نگهداری هستند. بر اساس مطالعات دو سال پیش سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران عملیات اجرایی شش ‌دستگاه پل كه شرایط حادتری داشته و فرسوده‌تر بودند، آغاز شده ‌است. در فرآیندی انتخاب پل مناسب برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری انجام شده و بر‌اساس اولویت‌بندی پل‌ها‌‌ی موجود، عملیات مقاوم‌سازی در پل سیدخندان، پل تقاطع بزرگراه شهید مدرس و شهید حقانی، پل شهید صنیع‌خانی در منطقه‌19، پل بعثت و پل روی مسیر راه‌آهن و پل شهیدتندگویان آغاز و انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha