شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۱
کد خبر: 43737
سلامت نیوز: براساس نتایج تحقیقی ، افرادی كه بیش از 10 سال است كه به بیماری دیابت مبتلا هستند سه برابر آنهایی كه دیابت ندارند، در معرض خطر سكته مغزی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، این نخستین پژوهشی است مدت زمان ابتلا به دیابت نوع دو را با خطر سكته مغزی ناشی از كم خونی مغز (ایسكمی) بررسی می كند.

میشل الكایند مجری این مطالعات از دانشكده پزشكی دانشگاه كلمبیا اظهار داشت : این یافته ها نشان می دهد كه با طولانی شدن بیماری دیابت ، به رگهای خونی آسیب می رسد .

نتایج این تحقیقات در نشریه Stroke منتشر شده است.

اگرچه میزان سكته مغزی در حالت كلی كاهش یافته است، اما افزایش تعداد مبتلایان به دیابت می تواند به افزایش سكته مغزی در آینده منجر شود.

محققان در بخشی دیگری از این بررسی، 3298 فرد با متوسط سنی 69 سال را كه سابقه سكته مغزی نداشتند، مورد بررسی قرار دادند.

حدود 22 درصد از شركت كنندگان در آغاز این مطالعه به دیابت نوع دو مبتلا بودند. پس از 9 سال بررسی، 10 درصد دیگر از شركت كنندگان به دیابت نوع دو مبتلا شدند.

محققان پس از در نظر گرفتن عواملی مانند سن، سابقه مصرف دخانیات، ورزش، سابقه بیماری قلبی ، فشار خون و كلسترول خون اعلام كردند: در مقایسه با افرادی كه دیابت نداشتند، خطر بروز سكته مغزی در افرادی كه به مدت كمتر از پنج سال به دیابت مبتلا بودند 70 درصد افزایش یافت؛ این میزان در افرادی كه بین پنج تا 10 سال سابقه دیابت داشتند، 80 درصد بود.

بر اساس نتیجه گیری دانش پژوهان، برای افراد مبتلا به دیابت، ممكن است خطر بروز سكته مغزی با مدت زمان ابتلا به دیابت مرتبط باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha