سلامت نیوز : پزشكان هشدار دادند افراد سیگاری بیش از غیرسیگاری‌ها در معرض خطر ابتلا به بیماری پوستی پسوریازیس هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ‌این پزشكان می‌گویند احتمالا سیگار شدن باعث اختلال در شدت فعالیت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

دكتر ابرار كوروشی استادیار درماتولوژی در دانشكده پزشكی هاروارد تشریح كرد: هرچند این مطالعه به طور مستقیم ثابت نمی‌كند كه سیگار كشیدن موجب بروز پسوریازیس می‌شود اما وجود چنین رابطه‌ای در واقع دلیل دیگری برای سیگاری‌ها است كه این عادت ناسالم و نامطلوب را ترك كنند.

وی افزود: این یافته ما را ترغیب می‌كند كه به تك تك افراد سیگاری توصیه كنیم سیگار را ترك كنید بویژه به این خاطر كه پسوریازیس به نوبه خود با افزایش خطر ابتلا به دیابت و حملات قلبی ارتباط مستقیم دارد.

پسوریازیس یك بیماری مزمن پوستی است كه نام آن از كلمه‌ای یونانی به معنی «خارش» گرفته شده است. در این بیماری ناحیه‏ای از پوست ملتهب شده و برجسته می‏شود كه با قرمزی پوست و خارش همراه است و روی آن نیز پوسته‏های نقره‌ای رنگ دیده می‏شود. پوست سر، آرنج‏ها و پشت بدن بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

بیماری فوق زمانی بروز می‌كند كه سیستم ایمنی بدن فرد به طور اشتباهی به سلول‌های پوستی خود بدن حمله‌ور می‌شود. در حال حاضر درمان‌هایی برای این بیماری وجود دارد اما ممكن است ریشه كن كردن آن از بدن بیمار برای همیشه امكانپذیر نشود.

گاهی شدت پسوریازیس آنقدر خفیف است كه بیمار اصلا از ابتلا به آن آگاه نیست. از سوی دیگر گاهی این بیماری آنقدر شدید می‏شود كه نواحی گسترده‏ای از بدن را در بر می‌گیرد. این بیماری اشكال گوناگون با شدت‌های متفاوت دارد و واگیردار نیست. پسوریازیس اغلب در سنین جوانی شروع می‌شود، اما می‌تواند در هر سنی از دوران نوزادی تا سنین كهولت شروع شود. هم زنان و هم مردان تقریبا به یك نسبت به این بیماری مبتلا می‌شوند.

شایع‏ترین علامت پسوریازیس بروز برجستگی‏های كوچك قرمز رنگ است. بتدریج این ضایعه بزرگتر شده و سطح آن پوسته پوسته می‏شود. در حالی كه پوسته‏های سطحی براحتی جدا شده و می‏ریزند تا پوسته‏های زیرین برداشته شوند، پوسته زیر آنها دردناك شده و خونریزی خواهد كرد. بتدریج این نواحی قرمز، رشد كرده و گاهی حتی كاملا وسیع و چشمگیر می‏شوند.

این آزمایشات به تفصیل در مجله آمریكایی «همه گیر شناسی» منتشر شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha