سلامت نیوز : یك فوق تخصص گوارش و كبد گفت: یكی از مشخصه‌های بیماری‌های كبدی، سفید شدن رنگ ناخن است كه علت آن كمبود مواد تولید شده در كبد به ویژه آلبومین است البته ممكن است ناخن فرد براثر ابتلا به این اختلالات لایه لایه و لكه‌های زرد روی آن‌ها دیده شود.

به گزارش سلامت نیوز دكتر شهرام آگاه در گفت وگو با ایسنا، افزود: بیماری‌های طب داخلی چه حاد و چه مزمن ممكن است تظاهرات پوستی داشته باشند و با توجه به اینكه پوست با مشاهده قابل معاینه است می‌توان با انجام این كار به شواهدی از ابتلا به اختلالات طب داخلی پی برد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه كبد از جمله اندام‌های مهم در سوخت و ساز بدن است، گفت: اختلال در كاركرد كبد ممكن است با علایم پوستی همراه باشد و با معاینه پوست می‌توان به ابتلای فرد به این عوارض پی برد. به عنوان نمونه دفع بیلی‌روبین (رنگدانه‌ای زرد كه از سوخت و ساز هموگلوبین خون تولید می‌شود و كبد وظیفه گرفتن این ماده از خون و دفع آن را از طریق صفرا بر عهده دارد) به وسیله كبد،‌ با تظاهرات پوستی همراه است.

آگاه در ادامه گفت: بیلی‌روبین بیمارانی كه دچار اختلال كاركرد كبدی هستند، به خوبی دفع نمی‌شود همین امر باعث تغییر رنگ سفیدی چشم یا پوست به رنگ زرد می‌شود كه عوام به آن«زردی» می‌گویند. زردی همیشه علامت ابتلا به اختلالات كبدی محسوب نمی‌شود اما یكی از علل مهم ابتلا به این بیماری است.

وی با بیان اینكه خونریزی‌های سطحی پوست از علایم دیگر ابتلا به اختلالات كبدی است، اظهار كرد: با توجه به آن كه كبد وظیفه ساخت فاكتورهای انعقادی و برخی از فاكتورهای ضدانعقادی را برعهده دارد، خونریزی‌های سطحی پوست یكی دیگر از علایم اختلال در كاركرد این عضو مهم بدن است.

این فوق تخصص گوارش و كبد اضافه كرد: این علایم به صورت نقاط یا برجستگی‌های قرمزرنگ یا لكه‌های آبی رنگ شبیه لكه‌های ناشی از ضربه بروز می‌كند. این لكه‌های آبی ممكن است بدون سابقه ضربه یا با ضربه مختصر ایجاد شود بنابراین افرادی كه بدون وارد شدن ضربه به بدنشان دچار خون مردگی پوستی می‌شوند ممكن است به اختلالات كبدی مبتلا شده باشند.

وی در ادامه گفت: خارش - چه باعث تیره شدن پوست بشود چه نشود- می‌تواند از علایم ابتلا به برخی اختلالات كبدی مانند بعضی بیماری‌های خودایمن كبد و انسداد در مسیر خروجی صفرا باشد.

آگاه در پایان تاكید كرد: ممكن است تغییرات دیگری در پوست مانند لكه‌های ریز قرمز رنگ یا پوسته ریزی بر اثر ابتلا به بیماری‌های كبدی دیده شود. این علایم كمتر شایع هستند و بروز آن‌ها تنها نشانه ابتلا به بیماری‌های كبدی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha