سلامت نیوز: دانشمندان در حال رشدن دادن سلول‌های مغزی افراد متعلق به خانواده‌های دارای پیشینه بیماری‌های ذهنی برای آزمایش درمان‌های جدید، در آزمایشگاه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، در گذشته پژوهشگران مجبور بودند از بافت مغزی اهدا کننده‌های فوت شده برای مطالعه بیماری‌هایی مانند شیزوفرنی و اختلال دوقطبی استفاده کنند.

دانشمندان می‌توانند با استفاده از سلول‌های زنده به دست آمده از پوست یا موی افراد دارای ژن معیوب، آزمایش‌های بسیار دقیق‌تری طراحی کنند.

این امر همچنین حاکی از کاهش اتکای دانشمندان به آزمایش‌های حیوانی است.

محققان دانشگاه ادینبورگ با بودجه یک میلیون پوندی قصد دارند سیستم‌های بر پایه سلول ارائه کنند که از مو یا پوست بیماران به دست می‌آید.

این امر به دانشمندان امکان می‌دهد تا آزمایش‌هایی ارائه کنند که به شناخت بیماری‌ها بیشتر کمک می‌کنند و اگر این درمان کارگر بیفتد، این شیوه وارد فاز حیوانی خواهد شد.

اندرو مک اینتاش استاد دانشگاه ادینبورگ و مجری این طرح گفت: ما در حال تهیه انواع مختلفی از سلول‌های مغزی از نمونه‌های پوستی افراد مبتلا به اختلال دوقطبی و شیزوفرنی هستیم.

وی افزود:  زمانی که این سلول‌ها را در آزمایشگاه رشد دادیم آن هنگام می‌توانیم عملکرد عصب شناختی سلول‌ها را مطالعه کرده و ببینیم چگونه به درمان‌های روانشناختی استاندارد پاسخ می‌دهد. با دنبال کردن این امر می‌توانیم به غربالگری داروهای جدید امیدوار باشیم.

بین یک درصد و چهاردرصد از جمعیت جهان مبتلا به اختلال دوقطبی و شیزوفرنی هستند. برای این دو بیماری، داروهای موثر اندکی وجود دارد.

دانشمندان در مورد دلیل بروز این بیماری‌ها اطلاعات اندکی دارند اما از آنجا که این بیماری‌ها در خانواده‌ها مشاهده می‌شود یک مولفه ژنتیکی در بروز آن دخیل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha