شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۶
کد خبر: 43771
سلامت نیوز: اکثر بچه‏ها از خوردن صبحانه طفره می‏روند یا اصلا به خوردن این وعده غذایی عادت ندارند و صبحانه خوردنشان برای والدین به معضلی تبدیل شده است. معمولا یکی از دلایلی که باعث شکل‏گیری چنین عادتی در میان کودکان می‏شود، بیدارماندن آنها تا ساعت‏های پایانی شب و مصرف هله‌وهوله است. باید بدانید عادت به خوردن صبحانه از همان کودکی شکل می‏گیرد به این صورت که حتی اگر برای مدتی ناهار را از وعده غذایی‏مان حذف کنیم، دیگر میلی به صرف آن در روزهای بعد نخواهیم داشت بنابراین اگر کودکی علاقه‏ای به صبحانه خوردن ندارد و بخواهد این روند را حتی برای کوتاه‌مدت‌ مثلا یک هفته ادامه دهد، قطعا عادت به نخوردن صبحانه در او شکل خواهد گرفت. بنابراین، بهتر است والدین به چند نکته مهم دراین‌باره توجه کنند:

1. اگر کودکتان به هر دلیلی تا ساعت‏های پایانی شب بیدار بود، مراقب باشید تا در خوردن موادغذایی زیاده‏روی نکند و قبل از خواب به او یک لیوان آبمیوه تازه (مثلا آب پرتقال) بدهید تا صبح اشتهای كافی داشته باشد.

2. صبحانه حتما شامل شیر، پنیر، کره و مربا نیست بلکه انواع میوه‏، آبمیوه‏های تازه و غذاهایی مانند فرنی، شیربرنج، حلیم و عدسی که از ارزش غذایی بالایی برخوردارند نیز می‏توانند به عنوان یک صبحانه سالم و مقوی تلقی شوند.

3. برخی از کودکان علاقه‌ای به مصرف موادغذایی سرد مانند پنیر، عسل، کره، مربا یا خامه ندارند و معمولا والدین به این موضوع توجه نمی‌كنند. در این موارد توصیه می‏شود به جای اجبار کودک برای خوردن این نوع غذاها، غذاهایی مانند عدسی، فرنی، حلیم و... را برای او تهیه کنید.

4. با توجه به علاقه کودکتان قبل از صبحانه خوردن به او یک لیوان شیر گرم یا آبمیوه بدهید تا میل بیشتری برای صرف صبحانه داشته باشد.

5. برای فرزندتان لقمه‌های كوچكی بگیرید تا آسان‏تر بتواند آنها را بخورد. می‌توانید پنیر سفید را با انواع مغز‌های خردشده مخلوط كنید و به شكل گلوله درآورید.

6. بعضی از بچه‌ها، لقمه‌گرفتن را دوست ندارند. در این شرایط بهتر است 2 عدد ساندویچ كوچك با شكل ظاهری زیبا همراه یك لیوان آبمیوه تازه در بشقاب بگذارید و برایش سرو كنید.

7. حتما از رنگ‌های شاد برای ظرف صبحانه کودکتان استفاده کنید زیرا رنگ قرمز و نارنجی، باعث تحریک اشتهای او می‏شود.

8. اگر محیطی که صبحانه را در آنجا صرف می‏کنید، تاریک و رنگ بشقاب‏ها و سفره هم تیره باشد، قطعا تمایل کودک به خوردن صبحانه از بین خواهد رفت بنابراین به فضایی كه صبحانه در آنجا سرو می‌شود، دقت كنید.

9. کودکان علاقه‏ وافری به خوردن غذا در کنار اعضای خانواده یا همسن و سالان خود دارند پس دسته جمعی صبحانه بخورید.

10. از غذاهای متنوع استفاده کنید و از یكنواختی موادغذایی سفره كودك خودداری كنید.

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha