سلامت نیوز: برخی پزشكان قبل از عمل زیبایی بینی فرم بینی را به صورت کامپیوتری روی صورت بیمار طراحی می‌کنند اما در علم پزشکی گارانتی تضمینی 100درصدی نداریم .

عمر جراحی پلاستیك در كشور ما به كمتر از یك قرن می‌رسد. در طی این دوران جراحی‌های زیبایی پیشرفت‌های زیادی كرده‌اند به گونه‌ای كه كشور ما و برزیل جزو كشورهای پیشتاز در این زمینه به حساب می‌آیند. ارزان بودن این عمل در كشور ما باعث شده تا توریست‌هایی از كشورهای همسایه برای انجام این جراحی به كشورمان وارد شوند. انجام عمل‌های زیبایی در ایران نسبت به بسیاری از كشورهای اروپایی و آمریكایی به مراتب ارزان‌تر است و حتی بعضی از عمل‌های زیبایی در اروپا به 40 هزار دلار هم می‌رسد و این مسئله باعث شده كه متقاضیان این نوع عمل‌ها به ایران سفر كنند و هر روز هم بر تعدادشان افزوده شود.

 اما برخی مداخلات غیركارشناسی در این موضوع باعث شده تا تعداد شكایاتی كه از اعمال جراحی در كشورمان صورت می‌گیرد به بیش از 70درصد برسد. به گزارش تهران امروز، استفاده از ژل، بوتاكس، لیرز درمانی، كاشت مو و جراحی بینی از متداول‌ترین انواع جراحی‌های زیبایی در كشورمان است. این روزها دیدن دختران و پسران جوانی كه چسبی سفید بینی شان را استتار كرده به موضوعی عادی تبدیل شده است. گویی در طی كمتر از یك دهه گذشته همه بینی‌ها دچار آنچنان اشكالاتی شده‌اند كه نفس كشیدن با آنها سخت شده و هیچ راهی جز جراحی باقی نمانده است. قیمت جراحی‌های زیبایی خصوصا جراحی بینی در كشور ا از 600 هزار تومان شروع و تا 4 میلیون تومان متغیر است اما نكته جالب ماجرا اینجاست كه نزدیك به 90 درصد افرادی كه این جراحی را انجام داده‌اند بد از عمل از فرم بینی خود ناراضی بوده‌اند و به عمل جراحی دوباره تن داده‌اند اما نتیجه عمل با آنچه انتظارش را داشته‌اند متفاوت بوده است.

تزریق ژل و بوتاكس نیز از دیگر اعمال زیبایی است كه در مطب پزشكان عمومی و با هزینه‌ای كمتر از پزشكان متخصص انجام می‌شود. اما مداخلات پزشكی باعث شده تا میزان شكایات از انجام عمل‌های زیبایی در كشورمان بالا برود. سرپرست مجتمع 29 شورای حل اختلاف ویژه امور جامعه پزشكی و سلامت تهران بزرگ،از پرونده‌هایی نام می‌برد كه در خصوص شكایت از پزشكان است و استفاده از ژل، بوتاكس، لیزر درمانی، كاشت مو و جراحی بینی را شامل می‌شود. به گفته دكتر محمدرضا خردمند، اگر چه 50 درصد این پرونده‌ها به صلح و سازش ختم می‌شود اما اگر در جریان رسیدگی به پرونده امكان سازش فراهم نشود پرونده برای اظهارنظر به هیات‌های كارشناسی ارسال می‌شود.



علم پزشكی گارانتی ندارد

ابراهیم رزم پا، متخصص گوش و حلق و بینی نیز با اشاره به اشكالاتی كه به برخی پزشكان در خصوص اعمال جراحی زیبایی وارد است،‌ می‌گوید: برخی پزشكان قبل از عمل زیبایی بینی فرم بینی را به صورت کامپیوتری روی صورت بیمار طراحی می‌کنند اما این كار بسیار اشتباه است. چون در علم پزشکی گارانتی تضمینی 100درصدی نداریم. وی با اشاره به این نكته كه انجام این كار توقعات زیادی را برای مراجعه كنند‌ه‌ها ایجاد می‌كند، تصریح كرد:‌ این کار زمینه‌ساز شکایت‌های پس از جراحی است چرا که فرد عنوان می‌کند که پزشک، بینی‌ای به این شکل به من نشان داده ولی به فرم دیگری در آمده است. وی با اشاره به بیماری ترس از بد شكلی گفت: بیماری مورفوفوبیا كه ترس از بد شكلی نامیده می‌شود باعث می‌شود تا این افراد ایرادات جزئی در بدن خود را خیلی بزرگ می‌بینند و اگر تحت مشاوره پزشکی قرار گیرند می‌توان جلوی پیشرفت بیماریهای خطرناکی مثل اسکیزوفرنیا را در آنها گرفت.این متخصص گوش و حلق و بینی تصریح كرد: در بررسی پرونده‌های که در پزشکی قانونی انجام شد و کارهای تحقیقاتی مشخص شد که حدود 70 درصد بیمارانی که شکایت می‌کنند به دلیل این است که انتظاری که از عمل داشتند با ذهنیت پزشک فرق می‌کند.



سوپر استار نمی‌شوید

اما استقبال از این جراحی چیزی نیست كه بتوان با اشاره به شكایت‌هایی كه از این حوزه می‌شود، آن را نادیده گرفت. علیرضا زالی، قائم‌مقام سازمان نظام پزشكی در مورد علت استقبال از جراحی بینی می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد كه نژاد زرد آریایی و آفریقایی تمایل بیشتری برای جراحی بینی داشته‌اند اما عمل جراحی بینی زمانی مشكل ایجاد می‌كند كه انتظارات بیمار از حد منطقی آن بالاتر رود و فرد فكر كند با جراحی به یك سوپراستار تبدیل خواهد شد.

منبع: تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha