یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 43787
سلامت نیوز: در این تحقیق، وضعیت سلامتی چند هزار کودک در بریتانیا، تا پنج سالگی آنها بررسی شده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، بر اساس یک تحقیق تازه، احتمال ابتلا به بیماری در نوزادانی که تنها چند هفته زودتر از موعد به دنیا می آیند، اندکی بیشتر است.

بر اساس دیدگاهی که تاکنون تا حد زیادی مقبولیت یافته بود، وضعیت نوزدانی که پس از ۳۷ هفتگی بارداری به دنیا می آیند، تقریبا مشابه وضعیت نوزادانی بود که دوران جنینی کاملی را سپری می کنند، ولی پزشکان می گویند که تحقیقات تازه، این دیدگاه را به چالش می کشد.

در این تحقیق که نتایجش در "بریتیش مدیکال ژورنال" منتشر شده، وضعیت سلامت ۱۴ هزار کودک که ۱۰ سال پیش به دنیا آمده اند، تا ۵ سالگی آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

در این تحقیق، مواردی مثل مراجعه به بیمارستان و ابتلا به بیماری هایی مثل آسم مد نظر قرار گرفته است.

"۱۵ درصد از نوزادانی که مدت کامل بارداری در شکم مادر بوده اند در کودکی به آسم یا خس خس سینه مبتلا می شوند ولی این عدد برای نوزادانی که تنها چند هفته زودتر به دنیا می آیند به ۱۷ درصد می رسد"

تا پیش از این، عمده تحقیقات روی نوزادانی متمرکز بود که پیش از ۳۲ هفتگی، یعنی مدت زیادی پیش از موعد، به دنیا می آمدند.

ولی بر اساس این تحقیق، ممکن است تعداد بیشتری از نوزادانی که بعد از ۳۲ هفتگی هم به دنیا می آیند نیاز به مراقبت ویژه داشته باشند.

بنا به نتایج این تحقیق، نوزادانی که پیش از ۳۹ هفتگی به دنیا می آیند، تا ۵ سالگی، اندکی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هستند. هر چه نوزاد، زودتر به دنیا آمده باشد، این خطر بیشتر است.

به عنوان مثال ۱۵ درصد از نوزادانی که مدت کامل بارداری مادر در شکم او بوده اند در کودکی به آسم یا خس خس سینه مبتلا می شوند ولی این عدد برای نوزادانی که تنها چند هفته زودتر به دنیا می آیند به ۱۷ درصد می رسد.

در بریتانیا، حدود یک پنجم نوزادان - چیزی در حدود ۱۰۰ هزار نفر- در فاصله هفته ۳۷ و ۳۸ در دوران بارداری به دنیا می آیند.

با این حال، تحقیق کنندگان به شدت تاکید دارند که والدین نباید نگران چیزی باشند، چرا که این تحقیق تنها به وجود احتمال اندک در ابتلا به بیماری اشاره می‌کند.

تحقیق کنندگان می گویند که نتیجه این تحقیق باید کمک کند که سطح حمایت های پزشکی و کنترل وضعیت سلامتی این نوزادان مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد.

در انجام این تحقیقات، دانشگاه های لستر، لیورپول، آکسفورد و وارویک همکاری کرده اند.

دکتر الین بویل از دانشگاه لستر، گفت: " ما به این نتیجه رسیدیم که دیگر مناسب نیست که مثل گذشته، نوزادان را به دو دسته تقسیم کنیم: کسانی که پیش از موعد به دنیا آمده اند و کسانی که سروقت به دنیا آمده اند."

اندی کول، مدیر اجرایی موسسه "بلیس" که یک موسسه خیریه مراقبت ویژه از کودکان است نیز با استقبال از انجام این تحقیقات گفت: "این تحقیقات بر نیاز به ارائه بهترین مراقبت ها برای کودکانی که زودتر از موعد به دنیا می آیند، تاکید می کند. این مراقبت ها نباید محدود به نوزادانی باشد که به بخش مراقبت های ویژه انتقال می یابند."

به گفته او "در نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می آیند، احتمال ابتلا به بیماری هایی مثل آسم در کودکی بیشتر است و باید به صورت مداوم معاینه شوند تا از سلامتی آنها اطمینان حاصل شود."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha