سلامت نیوز: دفتر صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در جمهوری اسلامی ایران با صدور پیامی مشترک از سوی نماینده این سازمان، محمد المنیر صفی الدین و سفیر حسن نیت آن مهتاب کرامتی از اعمال اصلاحات مثبت مربوط به کودکان در قانون مجازات اسلامی که اخیرا به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسیده است، ابراز خرسندی کرد.

یونیسف ایران از اینکه در لایحه مجازات اسلامی مصالح عالیه کودک مطابق با پیمان نامه حقوق کودک ،هم اکنون به عنوان یکی از اصول راهنما در کلیه تصمیمات دادگاهها برای کودکان  پذیرفته شده است ، ابراز رضایت کرد.

از جمله اصلاحات مورد استقبال یونیسف می توان به موارد زیر اشاره کرد: لغو تنبیه بدنی کودکان در مجازاتهای تعزیری، معرفی جایگزین های مجازات حبس مانند خدمات اجتماعی به منظور  به حداقل رساندن موارد  محرومیت کودکان ازآزادی ، توجه به سن مجرم و شدت جرم برای تعیین مجازات،واگذاری اختیارات جدید به قضات برای تجدید نظر در مجازات  کودکان بزهکاربر حسب میزان پیشرفت در زمینه اصلاح رفتار آنان و بالاخره تعلیق مجازات، به خصوص در مورد محرومیت از آزادی.

 یونیسف امیدوار است این اصلاحات راه را برای کاربرد اصول اساسی دادرسی نوجوانان از جمله اصل قضازدایی و استفاده از جایگزین های حبس هموار ساخته و در نهایت این اصول در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران کاملا منعکس شوند.

در جرایم مربوط به حدود و قصاص،این لایحه علاوه بر سن کودک و نوجوان ، بلوغ عقلی و توانایی وی را در تشخیص ماهیت جرم به عنوان عواملی اساسی در تعیین مجازات کودکان و نوجوانان در نظر می گیرد. در این راستا قاضی می تواند با استناد به مدارک پزشکی قانونی و استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان، بلوغ عقلی و توانایی درک ماهیت جرم را در کودک و نوجوان تعیین کند. یونیسف امیدوار است این اصلاحات در نهایت،تا زمان لغو کامل مجازاتهای اعدام برای کودکان و نوجوانان و افزایش سن مسوولیت کیفری، منجر به کاهش موارد اعدام کودکان و نوجوانان شود.

نماینده یونیسف در ایران، محمد المنیر صفی الدین در این زمینه گفت: امیدوارم با اجرا شدن قانون مجازات اسلامی جدید شاهد تقویت حمایت از کودکان معارض قانون باشیم. در همین راستا مایلم بار دیگر تاکید کنم، حقوق کودک از دیدگاه اسلام وجه اشتراک زیادی  با حقوق کودک مندرج در پیمان نامه جهانی حقوق کودک دارد و این دو دیدگاه در کنار هم می توانند حمایت از کودکان را تقویت کنند.

یونیسف امیدوار است لوایح دیگریکه هم اکنون تحت بررسی اند به حمایت هر چه بیشتر از حقوق کودکان منجر شوند.


درباره یونیسف :
یونیسف در بیش از 190 کشور و منطقه از جهان برای کمک به رشد و بقای کودکان از اوان خردسالی تا نوجوانی فعالیت می کند. یونیسف که بزرگترین ارائه کننده واکسن در کشورهای در حال توسعه است، برای سلامت، تغذیه، آب سالم ،بهداشت و آموزش پایه با کیفیت برای دختران و پسران و حمایت از کودکان در برابر خشونت، بهره کشی و  همچنین ایدز برنامه هایی دارد. هزینه برنامه های یونیسف کاملا از طریق مشارکت داوطلبانه افراد، شرکت ها، سازمانها و دولتها تامین می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha