بكارگیری روش‌های كم تهاجمی از انجام اعمال جراحی زودهنگام جلوگیری می‌كند

سلامت نیوز : یك فلوشیب جراحی زانو با بیان این كه سعی می‌كنیم بیمار را به سمت درمان‌های كم تهاجمی ببریم، گفت:زمانی كه یك ورزشكار مایل است به سطوح بالاتری از وضعیت فعلی حرفه‌ای‌اش دست یابد، در صورت بروز كوچكترین مشكلی به پزشك مراجعه و خواهان انجام جراحی است در حالی كه باید در نظر داشت به كارگیری روش‌های كم‌ تهاجمی از جمله آرتروسكوپی از انجام اعمال جراحی زودهنگام جلوگیری می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز ، دكتر حمیدرضا یزدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نقش لیزر در جراحی‌های زانو اظهار كرد: امروزه لیزرتراپی به عنوان یك مدالیته یا وسیله كاهش درد مورد استفاده قرار می‌گیرد و در زمینه كاهش درد مفاصل و ناراحتی‌های عضلانی از جایگاه خوبی برخوردار است.

وی ادامه داد: فیزیوتراپ‌ها و سایر متخصصان این حیطه با بهره‌گیری از روش لیزرتراپی و سایر روش‌های ضد درد، بازتوانی بیمار را تسریع می‌كنند.

یزدی با اشاره به این‌ كه لیزرتراپی با جراحی به كمك لیزر تفاوت دارد، عنوان كرد: آرتروسكوپی همان جراحی به كمك لیزر است. آرتروسكوپی یك درمان جراحی آندوسكوپیك است و به این خاطر كه داخل مفصل به كمك آن قابل مشاهده است، تحت عنوان جراحی آرتروسكوپیك از آن نام برده می‌شود.

وی اضافه كرد: آرتروسكوپی یك روش تشخیصی و درمانی است كه می‌توان با به كارگیری آن بسیاری از اعمال از جمله جراحی‌های مینیسك، رباط صلیبی قدامی، رباط صلیبی خلفی و غضروف را انجام داد.

یزدی با بیان این كه تعداد زیادی از اعمال جراحی ما از این طریق انجام می‌شود، گفت: از جمله مزیت‌های به كارگیری این شیوه درمانی این است كه برشی بر روی زانوی بیمار ایجاد نمی‌شود، درد كمتر بوده و فرد دوره بازتوانی كوتاه‌تری را پشت‌سر می‌گذارد.

این فلوشیپ جراحی زانو ادامه داد: جدای از جراحی‌های مفصل زانو كه حتما باید به صورت باز انجام شوند و برخی جراحی‌ها كه به علت وسعت درگیری داخل مفصل امكان انجام جراحی آرتروسكوپیك وجود ندارد، تقریبا باقی عمل‌های زانو بویژه بازسازی رباط ها، آسیب مینیسك و غضروف به صورت آرتروسكوپیك انجام می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش كه چه میزان از اعمال جراحی كه بر روی ورزشكاران انجام می‌شود ضروری هستند، اظهار كرد: اگر ورزشكاری بخواهد در میادین ورزشی حضور داشته باشد، نیاز به یك زانوی سالم دارد و بروز هرگونه درد در زانو ممكن است وی را دچار مشكل كند. گاهی اوقات با ورزشكارانی روبرو می شویم كه حتی با وجود یك ضایعه غضروفی بسیار خفیف كه شاید افراد معمولی متوجه آن نشوند، به این خاطر كه فشار زیادی به زانویشان وارد می‌شود، نتوانند به ادامه فعالیت ورزشی خود بپردازند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال پارگی ناكامل صلیبی در یك فرد معمولی نیازی به جراحی ندارد و با فیزیوتراپی و سایر اقدامات درمانی بهبود می یابد، اما یك ورزشكار را عمل می‌كنیم. بنابراین به دلیل این‌كه برخورداری از یك زانوی سالم برای یك ورزشكار حائز اهمیت است، ما پزشكان نیز بیشتر به سمت انجام اعمال جراحی پیش می‌رویم.

یزدی، با بیان این‌ كه تعداد ورزشكاران ما روز به روز در حال افزایش است، عنوان كرد: زمانی كه یك ورزشكار مایل است به سطوح بالاتری از وضعیت فعلی حرفه‌ای‌اش دست یابد در صورت بروز كوچكترین مشكلی به پزشك مراجعه و خواهان انجام جراحی است. پزشك نیز این شرایط را درك می‌كند. البته سعی می‌كنیم بیمار را به سمت درمان‌های كم تهاجمی ببریم.

وی افزود: به كارگیری روش‌های كم‌ تهاجمی از جمله آرتروسكوپی، از انجام اعمال جراحی زودهنگام جلوگیری می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha