سلامت نیوز : یک فوق تخصص چشم پزشکی گفت: اگر طفل چشم خود را جمع کند یا در نور یک چشم خود را ببیندد ممکن است دچار آمبلیوپی یا تنبلی چشم باشد.
 
به گزارش سلامت نیوز ، محمد پاکروان در گفت‌و گو با فارس،‌ در مورد آمبلیوپی (تنبلی چشم) اظهار داشت:  آمبلیوپی یا تنبلی چشم یک مشکل چشمی است که حدود 2 تا 3 درصد افراد جامعه گرفتار آن هستند و اگر به موقع درمان نشود باعث اثرات جدی بر زندگی افراد می‌شود. این بیماری معمولاً در یک چشم که به آن چشم تنبل می‌گویند باعث می‌شود دید مرکزی به خوبی تکامل نیابد.

وی افزود: شروع آمبلیوپی معمولاً در دوران شیرخوارگی آغاز می‌شود، در این زمان ارتباط چشم و مغز به خوبی تکامل نیافته، یک چشم تنبل شده و چشم دیگر غالب می‌شود. گاهی آمبلیوپی به حدی شدید است که منجر به نابینایی چشم می‌شود.

این فوق تخصص چشم تصریح کرد: استرابیسم یا انحراف چشم‌ها مشکلی مرتبط است که معمولاً با آمبلیوپی همراه است. در صورت عدم درمان آمبلیوپی کاهش دید تا آخر عمر باقی خواهد ماند. هر چند چشم آمبلیوپ ظاهراً طبیعی است و توانایی دیدن را دارد ولی مغز این چشم را خاموش می‌بیند و تنها چشم بهتر را برای دیدن انتخاب می‌کند.

وی در مورد علائم و نشانه‌های آمبلیوپی نیز گفت: آمبلیوپی عموماً قبل از سن 6 سالگی ایجاد می‌شود. همچنین علائم معمولاً توسط پزشک یا والدین به هنگام معاینه در مدرسه کشف می‌شود اگر طفل چشم خود را جمع کند یا در نور یک چشم خود را ببیندد ممکن است دچار آمبلیوپی باشد. همچنین دید کم، خستگی و احساس فشار چشم‌ها و سردرد از علائم دیگر آمبلیوپی است.

پاکروان در مورد اینکه چه چیزهایی باعث آمبلیوپی می‌شود بیان داشت: آمبلیوپی ممکن است بر اثر عیوب انکساری مانند نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم اصلاح نشده به ویژه اگر اختلاف قابل توجه بین شماره دو چشم باشد، استرابیسم یا انحراف چشم‌ها، کدورت قرنیه یا عدسی به طور مادرزادی یا ناشی از ضربه ایجاد شود.

وی گفت: نکته بسیار مهم این است که درمان آمبلیوپی قبل از اینکه مغز دید چشم آمبلیوپ را به کلی نادیده بگیرد باید آغاز شود. اگر آمبلیوپی به دلیل عیب انکساری اصلاح نشده باشد باید ابتدا قبل از هر چیز این عیوب با عینک یا لنز اصلاح شود.

وی در خصوص سن درمان آمبلیوپی نیز بیان داشت: در گذشته تصور بر این بود که درمان آمبلیوپی تنها تا سن 7 تا 9 سالگی مؤثر است. اخیرا در یک مطالعه بزرگ مشخص شده که درمان آمبلیوپی می‌تواند تا سن 17 الی 19 سالگی نیز مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha