دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 43853
سلامت نیوز: یخچال جایگاه مناسبی برای نگهداری تخم مرغ نیست چرا كه تغییرات دمایی بالاست و ممكن است آلودگی روی دیگر مواد غذایی نفوذ كند.

برای خرید تخم مرغ مانند دیگر مواد غذایی باید به تاریخ تولید آن توجه شود. حتما باید سالم و شكستگی نداشته باشد و آلوده به فضولات نباشد و باید به تازه بودن و شرایط نگهداری آن توجه شود.

هوای سرد نگهداری تخم مرغ در فضای بیرون اشكالی ندارد ولی به محض گرم شدن هوا حتما باید در یخچال نگهداری شود زیرا نگهداری آن بیرون از یخچال كیفیت آن پایین می آید به طوری كه نگهداری یك روز بیرون از یخچال معادل نگهداری تخم مرغ یك هفته در یخچال می باشد.

در صورتی كه بخواهیم تخم مرغ را برای مدت طولانی نگهداری كنیم نباید آن را بشوییم چرا كه منافذی روی پوست تخم مرغ وجود دارد كه با شستن آن باز می شود و باعث می شود كوتیكول كه محافظ تخم مرغ است از بین برود و در نتیجه امكان نفوذ میكروارگانیسم ها فراهم می شود.

برای نگهداری تخم مرغ در یخچال باید از ظروف سربسته استفاده شود. در یخچال جایگاه مناسبی برای نگهداری تخم مرغ نیست چرا كه تغییرات دمایی بالاست و اگر تخم مرغ را آنجا قرار دهیم و روباز باشد ممكن است آلودگی روی دیگر مواد غذایی نفوذ كند.

تخم مرغ ها در یك ردیف باید قسمت پهن آن رو به بالا باشد زیرا امكان مخلوط شدن زرده و سفیده وجود دارد.

مخلوط شدن زرده و سفیده از نشانه های فاسد شدن تخم مرغ است و اگر فضای خالی درون تخم مرغ بیش از حد باشد احتمالا فاسد شده است.

وجود حلقه سبز رنگ دور زرده كه تركیب آهن و گوگرد است و زمان آبپز كردن تخم مرغ نمایان است نشانه فاسد شدن آن نیست.

وجود لكه های خون بر كیفیت تخم مرغ اثری ندارد و می توانیم با برداشتن لكه، آن را مورد استفاده قرار دهیم.

تخم مرغ پخته شده را می توان به مدت چهار روز تا یك هفته در یخچال نگهداری كرد.

منبع: روزنامه کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha