دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 43855

رئیس انجمن سم‌شناسی و مسمومیت‌های ایران، مسمومیت ناشی از سرب را «بیماری آرام» خواند. وی عوارض این بیماری را شبیه به بسیاری از بیماری‌های دیگر دانست و دردهای شكمی، یبوست، تحریك‌پذیری و كم‌خونی را از جمله علائم این مسمومیت خواند.

سلامت نیوز: رئیس انجمن سم‌شناسی و مسمومیت‌های ایران، مسمومیت ناشی از سرب را «بیماری آرام» خواند. وی عوارض این بیماری را شبیه به بسیاری از بیماری‌های دیگر دانست و دردهای شكمی، یبوست، تحریك‌پذیری و كم‌خونی را از جمله علائم این مسمومیت خواند.

دكتر محمد عبداللهی درباره خطرات مسمومیت با سرب توضیح داد: خطرات ناشی از ورود سرب به بدن انسان در تمام دنیا مطرح است و محدود به ایران نیست.

وی ادامه داد: این فلز قدرت بالای تجمع در محیط را داراست و در نهایت وارد بدن انسان شده و در بدن نیز تجمع می‌یابد و عوارض مزمنی بر جای می‌گذارد كه بسیار شبیه به علائم بیماری‌های دیگر است.
رئیس انجمن سم‌شناسی و مسمومیت‌های ایران با بیان این‌كه مسئله آلودگی با سرب تنها به هوا مربوط نمی‌شود، عنوان كرد: بخش اعظمی از مسمومیت با سرب به آلودگی خاك و آب باز می‌گردد. آلودگی آب و خاك نیز می‌تواند منجر به آلودگی مواد غذایی شود.

عبداللهی با اشاره به این‌كه ایران دارای معادن بسیاری است و یكی از دلایل ورود سرب به خاك می‌تواند ناشی از همین مسئله باشد، گفت: تحقیقات نشان می‌دهد كارگران معادن در معرض مسمومیت با سرب هستند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر، رنگ‌های سربی است. رنگ‌های سربی هنوز هم در بسیاری از كشورها از جمله ایران مشاهده می‌شوند. زمانی كه رنگ خشك می‌شود، گرده‌هایی از آن منتشر می‌شود. البته بدن كودكان حساس‌تر است و بسیار زود به این گرده‌ها آلوده می‌شود.

عبداللهی ضمن بیان این كه سرب در تولید رنگ‌های ساختمانی و رنگ‌های نقاشی نظیر رنگ‌های روغنی به كار گرفته می‌شود، اظهار كرد: از سرب در ساخت اسباب‌بازی‌ها هم استفاده می‌شود و سرب می‌تواند از طریق فروبردن اسباب‌بازی‌ها در دهان هم وارد بدن كودك شود.

عبداللهی افزود: البته تماس‌های شغلی هم موجب انتقال سرب به بدن می‌شود. كاركنان صنایع رنگ‌سازی و باتری‌سازی یا افرادی كه با دستگاه‌های كپی كار می‌كنند نیز در معرض خطر مسمومیت با سرب هستند.

وی ادامه داد: سرب در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی نیز به كار می‌رود. حتی در سرمه‌ای كه زنان در گذشته استفاده می‌كردند، سرب مشاهده شده است. البته در حال حاضر مقدار سرب در فرآورده‌های آرایشی كنترل می‌شود اما می‌تواند از طریق پوست، مخاط چشم و خون وارد بدن شود.

عبداللهی با بیان این‌‌كه اخیراً در گزارش‌هایی كه از بخش‌های مسمومین بیمارستان‌ها به دست ما رسیده، مشخص شده تریاك مورد استفاده در افراد معتاد‌ نیز حاوی سرب بوده است، گفت: یك علت عمده آن این است كه قاچاقچیان مواد مخدر برای سنگین كردن وزن تریاك از سرب بهره می‌گیرند.

وی اضافه كرد: كودكان بیش از بزرگترها در معرض خطر این مسمومیت قرار دارند چرا كه بدن حساس‌تری دارند.

منبع: روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha