دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 43867

6 تا 8 ساعت در تاریكی كامل بخوابید

سلامت نیوز : متخصصان بهداشت عمومی تاكید كردند: شش تا هشت ساعت خوابیدن در تاریكی كامل و بدون وجود هیچ نوع نور چراغ برای سلامتی و جوان‌تر ماندن بسیار مهم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان می‌گویند پیش از این كه برق اختراع شود، مردم به طور طبیعی و عادی همزمان با غروب آفتاب و تاریك شدن هوا می‌خوابیدند و صبح نیز با طلوع خورشید بیدار می‌شدند و در نتیجه برای بهره‌مندی از سلامت ذهنی و جسمی مناسب خواب كافی داشتند.

این رفتار منظم و متعادل در انسان حاصل ترشح هورمون ملاتونین است. وقتی روزها كوتاه‌تر می‌شوند، ترشح ملاتونین افزایش می‌یابد و در نتیجه خواب بیشتر می‌شود اما برعكس در مواقع بلند شدن طول روزها، ملاتونین كمتری در مغز ترشح شده و میزان نیاز انسان به خواب نیز كمتر می‌شود.

امروزه با صنعتی شدن هر چه بیشتر جوامع، چراغ‌ها و لامپ‌های روشنایی به نوبه خود نقش مهمی در كل 12 تا 24 ساعت هر شبانه‌روز در زندگی بشر ایفا می‌كنند.

همانطور كه گفته شد ملاتونین یك هورمون طبیعی است كه از غده صنوبری مغز ترشح می‌ شود. در طول روز غده صنوبری غیرفعال است. وقتی خورشید غروب می‌كند و هوا تاریك می‌شود، غده صنوبری فعال شده و ملاتونین تولید می‌كند و این هورمون وارد جریان خون می‌شود. به همین دلیل گاهی اوقات ملاتونین را «دراكولای هورمون‌ها» می‌نامند چون فقط در تاریكی فعال می‌شود. پزشكان تاكید دارند اگر می‌خواهید از سلامت مطلوب جسمی و ذهنی برخوردار شوید باید با این ریتم طبیعی ترشحات هورمونی بدنتان هماهنگ باشید كه یكی از نمونه‌های مهم این هماهنگی، خوابیدن در تاریكی محض به هنگام شب است.

سازگاری با مكانیسم‌های طبیعی بدن كلید سلامت جسمی، رشد توانایی‌های هوشی و حفظ سلامت و بهداشت روانی و احساسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha