دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 43891
سلامت نیوز : رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: با تدوین سند ارتقای مامایی در وزارت بهداشت قابلیت‌های ماماها شناسایی و تعریف می‌شود ولی این سند به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند.
 
به گزارش سلامت نیوز ، ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با فارس در مورد تاثیر سند ارتقای مامایی در وضعیت ماماها تصریح کرد: در سند ارتقای مامایی پتانسیل‌های حرفه مامایی در تمام زمینه‌های مرتبط با علوم پزشکی اعم از خدمات بالینی، پژوهشی و آموزشی مورد توجه قرار می‌گیرد تا با تدوین این سند سیستم سلامت کشور بتواند در هر جایی که نیاز به خدمات ویژه‌ای دارد با مراجعه به این سند چنانچه حرفه مامایی بتواند آن خدمات را ارائه دهد از آن استفاده شود.

وی اظهار امیدواری کرد: با تدوین این سند خلاءهایی که در زمینه مراقبت‌های دوره بارداری، زایمان، سلامت زنان و بهداشت باروری وجود دارد پرشده و سلامت جامعه در همه ابعاد مورد توجه واقع شود.

خدمات سلامت گاهی بدون توجه به نیازهای جامعه طراحی می‌شود
رئیس انجمن علمی مامایی اذعان داشت: خدمات سلامتی در برخی مواقع بدون توجه به قابلیت‌های حرفه‌ای و بعضا بدون توجه به نیازهای جامعه طراحی می‌شود و ما خدمتی را تعریف می‌کنیم بدون آنکه بدانیم چه کسی باید این خدمت را ارائه کند و افرادی که می‌خواهند این خدمت را بگیرند چه ویژ‌گی‌ها یا نیازهایی دارند.

خداکرمی افزود: با تدوین این سند تمام نقاطی که می‌توان از قابلیت‌های مامایی در آن استفاده کرد پررنگ تر می‌شود. به عنوان مثال بهداشت دوران بلوغ اکنون کاملاً مورد بی‌توجهی قرار گرفته و دختران ما در سن بلوغ نیاز به این خدمات دارند و از طرفی ماماها می‌توانند این خدمت را ارائه کنند ولی از این ظرفیت استفاده‌ای نمی‌شود.

امیدواریم سند ارتقای مامایی روی کاغذ نماند
وی با اشاره به اینکه با تدوین این سند سیاستگذار به راحتی می‌تواند خدمات مامایی را برای افرادی که نیاز دارند در اختیار قرار دهد گفت:‌ نکته‌ای که هنوز ما از آن نگرانیم این است که علی‌رغم حضور کارشناسان و متخصصان حرفه‌ای مامایی در تدوین این سند باز ممکن است کما فی‌السابق سازمان‌های بیمه‌گذار و وزارت بهداشت پوشش این خدمات را مورد توجه قرار ندهند و این سند هم مانند بقیه دستور‌العمل‌های تدوین شده و آیین‌نامه‌های موجود به فراموشی سپرده شود.

وقتی بیمه‌ها نسخه ماما را نمی پردازند!
خداکرمی پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی و ‌هماهنگی بین بخشی بین سیاستگذاران و تصمیم‌گیران را ضمانتی برای اجرای این سند دانست.

وی اظهار داشت: برای مثال اگر مامایی که طبق سند و شرح وظایف دارویی را در دفترچه بیمه‌گذاران بنویسد بیمه آن را نمی‌پردازد. همین امر مردم را ناخودآگاه به سمت کلینیک‌های تخصصی و مطب‌های خصوصی سوق می‌دهد در حالی که طبق قانون هر فردی از تیم سلامت اعم از دکتر و ماما اگر خدمتی را ارائه کند بیمه باید آن را پوشش دهد اما نمی‌دانیم چرا ۳۰ سال است که بیمه خدمات مامایی را پوشش نمی‌دهد.

بیمه‌ها به جای مردم دهنده خدمت را پوشش می‌دهند
رئیس انجمن علمی مامایی تصریح کرد:‌ نمی‌دانیم چرا بیمه‌ها به طور سنتی به جای اینکه مردم را پوشش دهند دهنده خدمت را پوشش می‌دهند. این حق یک زن باردار یا دختر جوان است که خودش خدمت ماما را انتخاب کند و بتواند از حق بیمه‌اش استفاده کند ولی اکنون مجبور است از مطب ماما بیرون بیاید و مجدد به متخصص زنان برای مهر کردن یک سونوگرافی ساده مراجعه کند.

بی‌اخلاقی در برخی بیمارستانها حاصل بی‌توجهی به ماماها
خداکرمی با اشاره به اینکه این رفتارها موجب بروز برخی بی ‌اخلاقی‌ها در بیمارستان‌ها هم شده افزود: ممکن است در یک بیمارستان ماما زایمان طبیعی را انجام دهد ولی چون تعرفه کمتری به او تعلق می‌گیرد متخصص زنان و زایمان برگه زایمان را مهر می‌کند تا بیمارستان پول بیشتری بگیرد.

تدوین سند ارتقای مامایی به تنهایی راهگشا نیست
وی تاکید کرد:‌ تدوین این سند به تنهایی نمی‌تواند مشکل سیستم سلامت و زنان ما را حل کند حتماً باید یک همکاری بین بخشی در وزارت بهداشت، وزارت رفاه و ادارات مختلف وزارت بهداشت وجود داشته باشد.

بر اساس این گزارش ، سالهاست که در مورد شرح وظایف ماماها و متخصصان زنان و زایمان موازی‌کاری‌هایی وجود دارد که هم مردم و هم تیم سلامت را گیج کرده است.

هفته گذشته فاطمه زعفرانی،مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی از تدوین سند ارتقای مامایی برای روشن شدن جایگاه ماماها خبر داده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha