دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۴
کد خبر: 43893
سلامت نیوز: سوزش چشم، تنگی نفس، خس خس سینه، خستگی، سر درد، سرفه و حالت تهوع از علایم و نشانه های آلودگی هوا است. بررسی ها نشان داده....

سوزش چشم، تنگی نفس، خس خس سینه، خستگی، سر درد، سرفه و حالت تهوع از علایم و نشانه های آلودگی هوا است. ازن، دی اکسید کربن، اکسیدهای گوگرد و نیتروژن، سرب، ذرات معلق و ترکیبات سمی مانند بنزن و فرمالدئید ترکیباتی هستند که در اثر سوخت خودرو ایجاد شده و هوا را آلوده می کنند.

بررسی ها نشان داده است که تماس با سطوح بالای ازن، گوگرد و اکسید نیتروژن با بیمار یهای ریوی و مرگ زودرس ارتباط دارد.
ذرات معلق موجود در هوا وارد جریان خون م یشوند و عملکرد عروق را کاهش م یدهند. این ذرات ممکن است با آلزایمر هم ارتباط داشته باشد. آلودگی هوا بر سیستم عروقی و گردش خون هم اثر م یگذارد به طوری که در انگلستان از هر 50 حمله قلبی یکی با آلودگی هوا ارتباط دارد. پژوهشگران هشدار داده اند که سالمندان و کودکان بیش از دیگران از آلودگی هوا آسیب م یبینند.

 پژوهشگران هلندی با بررسی 632 کودک 7 تا 11 ساله دریافتند ناراحتی های تنفسی در کودکان با افزایش آلودگی هوا تشدید می شود.

ازن
ازن به طور مستقیم در اثر سوخت خودرو وارد هوا نمی شود اما وقتی گازهای هیدروکربنه در حضور نور خورشید با دی اکسید نیتروژن ترکیب م یشوند، ساخته می شود. از ترکیب 19 درصد اکسید نیتروژن و 23 درصد ترکیبات فرار ارگانیک، ازن ساخته می شود که از ترکیبات اصلی مه دود است. این ترکیب ممکن است در سیستم تنفسی و
مسیرهای هوایی تغییرات خطرناکی ایجاد کند و سبب کاهش توانایی و عملکرد ریه، سرفه، درد و خس خس سینه شود. حتی افراد سالم هم به تماس با این ماده حساس اند (این نوع ازن با ازن لایه بالایی جو که پرتوهای مضر خورشید را فیلتر م یکند متفاوت است).

دی اکسید گوگرد

این ماده در اثر احتراق سوخت های حاوی گوگرد ایجاد م یشود. استنشاق دی اکسید گوگرد را ههای هوایی را ملتهب می کند و در کودکان و افراد مبتلا به آسم ایجاد مشکل می کند.

اکسیدهای نیتروژن
اکسیدهای نیتروژن در اثر سوخت بنزین ایجاد م یشوند. این ترکیبات در تولید ازن نقش دارند. اثر تماس با ترکیبات نیتروژن در سیستم تنفسی مشابه اثر ازن و دی اکسید گوگرد است.

سرب
مسمومیت با سرب توانایی ذهنی را کاهش می دهد و به سیستم عصبی و سایر اندام ها آسیب می رساند. حتی مقادیر کم بلع یا استنشاق سرب ممکن است خطرناک باشد، چون این ترکیب با مقادیر کم هم در بدن تجمع ایجاد می کند. ترکیبات سرب در گازوییل کمتر از بنزین است به همین خاطر استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی درکاهش میزان سرب هوا موثر است.

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha