یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4390

کارشناسان بخشی از مغز را مشخص کرده‌اند که به نظر می‌رسد نقشی کلیدی در شناخت مکان‌هایی دارد كه قبلا در آنها بوده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رویترز  دانمشندان موسسه فن‌آوری ماسوچوست می‌گویند ناحیه کوچکی در هیپوکامپ مغز به نام چین دندانه‌ای (dentate gyrus) این وظیفه را انجام می‌دهد.

انها می‌گویند سلول‌های عصبی در مرکز حافظه مغز به نام هیپوکامپ نقشه‌ای ذهنی از مکان‌ها و تجربه‌های جدید به وجود می‌آورند، سپس آنها را برای استفاده آینده ذخیره می‌کند.

اغلب مردم دچار این احساس غریب می‌شوند که وقایع فعلی یک بار قبلا برای آنها رخ داده است (déjà vu)  و همین ناحیه مغز این احساس را به وجود می‌‌آورد

هنگامی که به نظر می‌رسد دو تجربه بسیار شبیه هم هستند،  نقشه‌های ذهنی در چین ‌دندانه‌ای مغز با هم تداخل میکنند و شروع به محو شدن می‌کنند.

هنگامی که این پژوهشگران موش‌های آزمایشگاهی را تغییر ژنتیکی دادند تا سلول‌های مغزی‌شان در این ناحیه دچار اختلال شود، آنها دچار سردرگمی و  اختلال در مکان‌یابی شدند.

دانشمندان می‌گویند همین نوع حافظه که به افراد امکان ‌می‌دهد به سرعت چهره‌‌ها و مکان‌ها را از هم تشخیص دهند، با افزایش سن دچار زوال می شود.

امیدواری دانشمندان این است که این یافته‌ها بتواند به دستیابی به درمان‌هایی برای اختلالات حافظه در سن پیری به خصوص بیماری‌های تحلیل‌برنده عصبی مانند آلزایمر منتهی شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha