دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۷
کد خبر: 43905
سلامت نیوز : متخصصان تغذیه و سلامت تاكید دارند به طور كلی افرادی كه اندازه دور شکم آنها افزایش پیدا می‌كند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کبد چرب هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، آمارها نشان می‌دهد حدود 70 درصد از بیماران مبتلا به کبد چرب، چاق هستند و از آنجا که چاقی در جوامع و گروه‌های سنی مختلف رو به گسترش است، شیوع این بیماری هم در حال افزایش است.

استفاده بیش از حد از غذاهای پرکالری یکی از عوامل موثر در شیوع بی‌رویه چاقی است. وقتی افراد این انرژی مازاد را با فعالیت بدنی مصرف نمی‌کنند، چربی‌ها در اطراف شکم و سلول‌های کبدی ذخیره می‌شوند و عملکرد این عضو حیاتی را با مشکل مواجه می‌کنند.

کبد چرب ساده معمولا به طور تصادفی تشخیص داده می‌شود و 70 تا 80 درصد مبتلایان به این بیماری نشانه‌ای ندارند و به دلیل ابتلا به بیماری‌های دیگر به پزشک مراجعه می‌کنند و پزشک بر حسب اتفاق متوجه و با بررسی نتایج آزمایشات متوجه می‌شود كه این بیماران به کبد چرب نیز مبتلا هستند البته در برخی موارد احتمال دارد كه بیمار علاوه بر احساس خستگی، دردهایی نیز در ناحیه کبد داشته باشد.

بهترین راه برای تشخیص این بیماری، نمونه‌برداری از کبد است. پزشكان می‌گویند افراد چاق‌ و دارای شکم بزرگ، مبتلایان به دیابت نوع دوم، مبتلایان به برخی از اختلالات چربی‌ خون به خصوص چربی تری گلیسیرید یا نارسایی‌های قلبی، افراد الکلی، مبتلایان به سوء تغذیه، افرادی که به سرعت و غیراصولی لاغر شده‌اند و کسانی که برخی داروها مانند داروهای کورتون و ضدتشنج مصرف می‌کنند در معرض خطر ابتلا به کبد چرب هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha