کفش چرمی بهترین گزینه برای دیابتی‌ها

سلامت نیوز : استفاده از پوشش مناسب برای پای دیابتی‌ها، میزان ابتلا به زخم در این افراد را کاهش می‌دهد، به این منظور و با توجه به ایام خرید‌های نوروزی، مبتلایان به دیابت بهتر است کفشهای چرمی و یا کتان خریداری کرده و تا زمان نو بودن کفش، آن را به مدت طولانی نپوشندو از پوشیدن کفشهای جلوباز، صندل‌ها، کفشهای راحتی دارای تسمه‌های بین انگشتی نیز خودداری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا نیوز، رعایت اصول پیشگیری شامل استفاده از پوشش مناسب برای پا و جوراب مناسب میزان ابتلا به زخم پای دیابتی را کاهش می‌دهد. آموزش بیمار و اعضای تیم درمانی یکی از مهم‌ترین اصول پیشگیری از بروز پای دیابتی است. زخم‌هایی که پشت انگشتان یا روی زایده‌های استخوانی در سطوح داخلی و یا خارجی پا به‌وجود می‌آیند، اغلب ارتباطی با تروما یا آسیب مستقیم ندارند و احتمالاً به‌علت استفاده از کفش نامناسب ایجاد می‌گردند.

بر این اساس، رعایت بهداشت و پوشش پا از جمله عواملی است که منجر به کاهش زخم پای دیابتی می‌شود، به این منظور مبتلایان به دیابت بهتر است از جوراب‌های بدون کش تنگ و همچنین از کفشهای اندازه و راحت استفاده کنند، که در این میان کفشهای چرمی گزینه مناسبی هستند چراکه کاملاً شکل پا را به خود گرفته و اجازه تنفس و داشتن فضای راحت را به پا می‌دهند، علاوه بر این کفشهای کتان نیز می‌توانند مناسب باشند.

با توجه به نزدیکی ایام عید و خرید‌های نوروزی عصر‌ها به جهت اینکه پا‌ها بزرگ‌ترین اندازه را دارند، بهترین زمان برای خرید کفش است. همچنین مبتلایان به دیابت باید از از پوشیدن طولانی مدت کفش نو اجتناب کرده و در ۲هفته اول، فقط روزی ۱تا۲ساعت آن را بپوشند.

هرگز پا برهنه راه نروند
مبتلایان به دیابت به هیچ وجه نباید از بدون پوشش پا راه بروند و همیشه حتی در منزل نیز باید پوششی مناسب برای پاهای خود داشته باشند، همچنین این افراد باید از پوشیدن کفشهای جلوباز، صندل‌ها، کفشهای راحتی دارای تسمه‌های بین انگشتی خودداری کنند.

کفش بند دار بپوشند
این افراد درصورت وجود هرگونه بدشکلی در پا مثل کف پای صاف، انگشت چکشی، پینه پشت پا و... بهتر است از کفشهای طبی یا مخصوص استفاده کنند و درصورت بروز هرگونه زخم، تاول، قرمزی و یا حتی درد در پا، بلافاصله کفش جدیدی خریداری کرده و از کفشهای قدیمی خود استفاده نکنند، علاوه بر این بهتر است که کفش بند دار باشد تا بتوان اندازه آن را تنظیم نمود. پوشیدن کفشهای دارای پاشنه بلند‌تر از ۵ سانتی متر نیز توصیه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha