سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۲
سلامت نیوز: یافته‌های جالب یك پژوهش كه اخیرا انجام شده است نشان می‌دهد رابطه‌ای بیولوژیك میان تنهایی و بروز بیماری‌های مختلف در فرد منزوی وجود دارد كه می‌تواند زندگی‌اش را به مخاطره بیندازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، «جان كاسیوپو» محقق دانشگاه شیكاگو و نویسنده پژوهش «اثرات بیولوژیكی تنهایی» نتایج تحقیقات خود را در نشست علمی «روانشناسی اجتماعی» در سن دیگو اعلام كرد.

بر اساس نتایج این تحقیقات، رابطه‌ای میان تنهایی و بروز مشكلات قلبی و عروقی، بروز التهاب در بدن، مشكلات یادگیری و نقص حافظه وجود دارد و حتی مگس میوه ایزوله شده نیز از وضعیت سلامتی بدتری نسبت به سایر مگس ها برخوردار است و زودتر از سایرین می‌میرد. تنهایی دارای اثرات منفی متعددی است كه در یافته‌های این پژوهشگر به آنها اشاره شده است:

تنهایی و مشكلات قلبی و عروقی

این پژوهشگر، در بررسی‌های خود دریافت، رابطه‌ای میان تنهایی و سخت شدن شریان های خونی كه منجر به افزایش فشار خون می شود، وجود دارد.

تنهایی باعث افزایش ترشح هورمون استرس كورتیزول و بالا رفتن فشار خون می شود؛ به حدی كه فرد در آستانه منطقه خطر و احتمال سكته قلبی و مغزی قرار می‌گیرد.

سیستم گردش خون افراد منزوی ضعیف است و این وضعیت، عملكرد قلب را دشوار می‌سازد. شیوع مشكلات قلبی و عروقی در این گروه بیش از سایر افراد گزارش شده است.

تنهایی و ضعف سیستم ایمنی

محققان تغییراتی در برخی از ژن‌های سیستم ایمنی افراد منزوی مشاهده كرده‌اند. برخی از ژن‌های كلیدی و مهم كه در واكنش‌های ضد ویروسی و تولید آنتی بادی نقش دارند، در بدن این افراد دچار تغییراتی می‌شوند كه باعث تضعیف عملكرد سیستم ایمنی در مقابل حملات ویروسی خواهد شد.

دیگر یافته‌های این پژوهش حاكیست: سیستم ایمنی باید بین حملات ویروسی و تهاجم باكتریایی یكی را انتخاب كند. در بدن افراد منزوی كه جهان را مانند یك مكان تهدیدآمیز می‌بینند، ‌سیستم ایمنی به جای تمركز بر تهدیدات ویروسی،‌ حملات باكتریایی را انتخاب می‌كند. در این حالت بدن بدون حفاظت ضد ویروسی و تولید آنتی‌بادی مستعد ابتلا به بیماریهای ویروسی می‌شود و در نتیجه توانایی برای مقابله با بیماریهایی از جمله سرطان به پایین ترین حد خود می‌رسد.

افراد منزوی و تنها از خطر بالای ابتلا به سرطان و بیماریهای ویروسی برخوردار هستند.

تنهایی و مشكلات خواب


نتایج پژوهش یاد شده نشان می‌دهد: كیفیت خواب در افراد تنها، تنزل پیدا كرده و بر سلامت جسمی و روحی آنها اثر منفی می‌گذارد؛ فرد در طول شب بارها از خواب بیدار می‌شود و طول زمان واقعی خواب بسیار كم است.

تنهایی و دید منفی نسبت به اجتماع

یافته‌ها حاكی از آن است كه میزان واكنش شدید به رفتارهای منفی دیگران در افراد منزوی بیشتر از سایرین است. از نظر افراد تنها، دنیا جای امنی نیست و این حس را به دیگران نیز القا می‌كنند. افراد تنها غمگین هستند و باعث ایجاد ناراحتی، سرخوردگی، ناامنی جسمی و روحی در دیگران می‌شوند.

رهایی از تنهایی


بر اساس نتایج این تحقیق، آموزش مهارت های اجتماعی برای ایجاد نگرش مثبت نسبت به اجتماع و جمع كردن افراد دور هم برای گذراندن اوقات فراغت در محیطی شاد، بهترین راه كمك به افراد منزوی و تنهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha