سلامت نیوز : مدیر کل درمان ستاد مبارز با مواد مخدر گفت: ضرب و شتم، تجاوز جنسی و مرگ و میر ناشی از سوء رفتار گزارشهایی است که از برخی کمپها و مراکز غیر مجاز ترک اعتیاد به ما رسیده است و وزارت بهداشت و بهزیستی در این زمینه مسئول هستند.
 
به گزارش سلامت نیوز ، محمد باقر صابری زفر‌قندی در گفت‌وگو با فارس، در مورد روش‌های غلط مانند آزار جنسی برای ترک اعتیاد در کمپ‌های غیرمجاز و منجر شدن این روش‌ها به آسیب‌های اجتماعی مانند خودکشی پسرجوانی که چند روز پیش موضوعش رسانه‌ای شد و چرایی بروز چنین اتفاقاتی در کشور اظهار داشت: در سال‌های گذشته به دلیل چند پارگی و عدم انسجام وظایف وزارت بهداشت در حوزه درمان اعتیاد شاهد یک نوع آشفتگی در ارائه خدمات درمانی به معتادان بوده‌ایم.

وی افزود: البته انتظار چنین وقایعی از ابتدا دور از ذهن نبود. همچنین ادامه این روند نیز می‌تواند موارد مشابه را دو چندان کند. وجود متولیان متعدد که خارج از وظایف و تخصص ذاتی به درمان اعتیاد ورود پیدا کرده‌اند از جمله عوامل مهم و مؤثر در اقدامات غیرعلمی به نام درمان و ایجاد آسیب‌های جدی جسمی و روانی به مراجعان است.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستادمبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: برای ساماندهی درمان اعتیاد در کشور از جمله راه‌ارهایی که عمیقاً باید مورد توجه قرار گیرد، مشخص کردن دستگاه متولی درمان اعتیاد در کشور است.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اساس قوانین جاری وظیفه ذاتی برای تولیت، سیاستگذاری و نظارت در حوزه درمان اعتیاد را دارد و در همین راستا بدنه کارشناسی ذی‌صلاح را نیز در اختیار دارد. به هر بهانه و دلیلی دور شدن یا نادیده گرفتن ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل وزارت بهداشت در درمان اعتیاد به روند درمان اعتیاد کشور آسیب می‌زند.

صابری زفرقندی در پاسخ به این پرسش که برای رفع این معضل چه باید کرد گفت: به نظر اغلب کارشناسان عدم اجازه توسعه مراکز غیرقانونی و تعطیلی بی‌چون و چرای مراکز فعال غیرقانونی و فاقد مجوز ابتدایی‌ترین و قدم اولیه جلوگیری از صدمات جدی و گاهی غیر قابل برگشت به نیازمندان برای درمان اعتیاد است.

وی تأکید کرد: به عبارتی ایجاد یا ادامه فعالیت هر گونه مرکزی با هر نام و به هر بهانه‌ای بدون اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح غیرقانونی است و مراجع ذی‌ربط باید با جدیت و بدون فوت وقت با اینگونه مراکز و افراد دائر کننده آن برخورد قانونی کنند.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: برخی می‌پرسند ار قرار بر تعطیل اینگونه مراکز غیرمجاز باشد، افراد تحت درمان در این مراکز چه باید کنند و آیا به مصلحت نیست که فعلاً  با این مراکز مماشات کرد در پاسخ به این افراد باید گفت از نظر کارشناسی هیچ مصلحتی بالاتر از حفظ سلامتی و جان مردم و بیماران نیست.

وی هشدار داد: ادامه فعالیت اینگونه مراکز ضمن ایجاد بی‌اعتمادی به نظام سلامت و درمان‌های درست و علمی منجر به آسیب‌های غیرقابل برگشت و جبران ناپذیر جسمی ـ روحی به فرد معتادان و خانواده ایشان می‌شود.

صابری زفرقندی تصریح کرد: ضمن اینکه اقداماتی که در مراکز غیرمجاز انجام می‌شود آن قدر برای مراجعان و خانواده آنان و نظام سلامت کشور پرهزینه است که به فرض محال رها شدن آنها نمی‌تواند چنین ضررهایی را ایجاد کند.

وی اضافه کرد: ضرب و شتم، تجاوز به عنف مرگ و میر ناشی از سوء رفتار گزارشهایی است که از برخی از این مراکز رسیده است و هیچ توجیهی نمی‌تواند منطق مماشات با این مراکز را توجیه کند.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد خاطرنشان کرد: این در حالی است که به حمد‌الله در کشور تعداد مراکز مجاز درمان به حدی است که افراد بتوانند به راحتی به آنجا مراجعه و از خدمات درست و علمی بهره‌مند شوند. بسیاری از مراکز غیرمجاز افراد را به صورت اجباری و برخلاف نص قانون نگهداری می‌کنند و گردانندگان آنها نیز از حداقل‌های دانش درمان اعتیاد و حتی صلاحیت‌های اولیه اداره مراکز درمانی بی‌بهره‌اند.

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره این پرسش که چه اقداماتی برای ساماندهی مراکز درمانی غر مجاز اعتیاد در کشور صورت گرفته گفت: در آیین‌نامه جدید ذیل ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر، مسئول صدور پروانه فعالیت برای مراکز درمان اقامتی که در قالب کمپ‌های درمان اعتیاد در کشور فعالیت می‌کنند صرفاً وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور هستند.

وی ادامه داد: بنابراین ایجاد و فعالیت‌ هر گونه مرکزی با هر نام و به هر بهانه‌ای غیرقانونی است و مراجع ذی‌ربط باید با جدیت و بدون فوت وقت با مراکز غیرقانونی برخورد کنند.

صابری زفرقندی گفت: بنابر این صریحاً اعلام می‌شود که مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب مراکزی هستند که در چارچوب آیین‌نامه ابلاغی ستاد مجوزهای قانونی خود را از وزارت بهداشت یا سازمان بهزیستی دریافت کرده باشند و مراکز نیز مکلف هستند مجوزهای مربوطه را در معرض دید مراجعان قرار دهند.

وی افزود: نظارت برحسن انجام امور در مراکز دارای مجوز نیز با دستگاه‌های قانون ذی‌ربط است، در کنار اخذ مجوز که برای مراکزی صادر خواهد شد که حداقل‌های استاندارد فضای فیزیکی و پرسنلی را رعایت کرده‌ باشند. همچنین اقدامات درمانی نیز حتماً باید بر اساس ضوابط و پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت باشد.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستادمبارزه با مواد مخدر بیان داشت: هر گونه فعالیت خارج از این چارچوب غیرقانونی است و باید توسط مراجع ذی‌ربط از جمله نیروی انتظامی با جدیت با آن برخورد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رامین مصطفوی ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    0 0
    باسلام احتراما به استحضار میرساند اینجانب یکی از قربانیان کمپهای غیرمجاز هستم که توسط اراذل و اوباش و سابقه دار اداره میشد که بدون مجوز قضایی با جعل عنوان پلیس امنیت با ورود به عنف منزل شخصی اینجانب وضرب شتم شدید و با گاز فلفل اینجانب ربوده و باغی در منطقه قشلاق ملارد انتقال دادند و مدت 18 روز زندانی تحت شدیدترین شکنجه های جسمی و روحی و روانی قرار دادند که متاسفانه قوه قضاییه نیروی انتظامی سازمان بهزیستی هیچ گونه برخوردی با این متخلفین صورت نگرفته که صدمات جبران ناپذیری به اینجانب وارد گردیده دیگر قادر به ادامه زندگی نیستم