عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به ضررهای پیش‌روی استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی بی‌کیفیت به‌ویژه چینی، گفت: متأسفانه به‌علت نبود ساختار نظارتی مناسب و تولید انبوه محصولات فاقد کیفیت، استفاده از این‌گونه محصولات تبعات جبران‌ناپذیری را به‌دنبال دارد.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به ضررهای پیش‌روی استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی بی‌کیفیت به‌ویژه چینی، گفت: متأسفانه به‌علت نبود ساختار نظارتی مناسب و تولید انبوه محصولات فاقد کیفیت، استفاده از این‌گونه محصولات تبعات جبران‌ناپذیری را به‌دنبال دارد.

محمدجواد نظری‌مهر در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از واردات بی‌رویه مواد آرایشی و بهداشتی از کشورهای خارجی به‌ویژه چین، افزود: در چند سال اخیر گرایش بانوان به مواد آرایشی و بهداشتی افزایش پیدا کرده است، این در حالی است که کشورهای خارجی مانند چین برخلاف کشور ایران با برنامه‌ریزی و صادرات گسترده این‌گونه محصولات، بازار کشور را اشباع کرده است.

نماینده مردم کردکوی، بندر ترکمن و بندر گز در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ضررها و بیماری‌های پیش‌روی استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی غیرمجاز و بی‌کیفیت، گفت: واردات این‌گونه محصولات از کشور چین به‌علت نبود ساختار نظارتی مناسب و تولید انبوه فاقد کیفیت مناسب است، از این‌رو استفاده از این‌گونه محصولات تبعات جبران‌ناپذیری را به‌دنبال دارد.

این نماینده مجلس هشتم، با اشاره به قاچاق گسترده محصولات آرایشی و بهداشتی به‌داخل کشور، تصریح کرد: قاچاق این محصولات ‌افزون‌بر خسارت‌های اقتصادی، خسارات اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی بر جای می‌گذارد چون با سلامت مردم سر و کار دارند.

وی با تأکید بر این که دولت باید جایگاه خود را در کنترل واردات محصولات آرایشی و بهداشتی مشخص کند، یاد‌آور شد: جلوگیری از واردات محصولات چینی از سوی دولت تنها در گرو برنامه‌ریزی است.

نظری‌مهر بر لزوم نظارت بیشتر در واردات لوازم آرایشی و بهداشتی تأکید کرد و گفت: هم‌اکنون طرحی به نام سامانه نظارت بر محصولات آرایشی و بهداشتی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی اجرایی شده است که می‌تواند حوزه نظارتی دستگاه اجرایی را تقویت بخشد.

وی درباره سامانه نظارت بر محصولات آرایشی و بهداشتی، توضیح داد: این سامانه سیستمی است که کالا را به‌وسیله برچسب الکترونیک از بدو ورود به کشور تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد، پایش و نظارت می‌کند.

هم‌اکنون واردات قانونی لوازم آرایشی بهداشتی به طور متوسط ۱۵۰ میلیون دلار است که تولیدات داخل برای نیاز ۱۰ درصد هم جوابگو نیست و حداقل ۸۰۰ میلیون دلار از نیاز کشور به طور  قاچاق تأمین می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha