افراد با فشار خون بالا مستعد خونریزی بینی هستند

سلامت نیوز : یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: بعد از خونریزی‌های قاعدگی، خونریزی بینی شایع‌ترین خونریزی خود بخودی در انسان است كه به علت پارگی عروق مخاط بینی اتفاق می‌افتد.

به گزارش سلامت نیوز دکتر ابراهیم رزم پا در گفت وگو با ایسنا ، با بیان این که طبق آمار به طور تقریبی یک نفر از هر10 نفر حداقل یك بار سابقه خونریزی شدید از بینی داشته است، گفت: خونریزی ممكن است جزئی و یا بسیار شدید باشد و بعد از خونریزی‌های قاعدگی، خونریزی بینی شایع‌ترین خونریزی خودبخودی در انسان است كه به علت پارگی عروق مخاط بینی اتفاق می‌افتد.

تروما شایع‌ترین علت خونریزی از بینی است
وی با بیان اینکه عوامل مختلفى سبب پاره شدن مویرگ‌ها و در نهایت خونریزى از بینى مى‌شود، گفت: از مهمترین عوامل خونریزی ضربات شدیدى است كه هنگام بازى و یا در اثر برخورد شىء محكمى با بینى به خصوص دریچه‌ها و یا در ورزش‌هاى مختلف بر روى بینى وارد مى‌شوند.

این متخصص گوش و حلق و بینی ادامه داد: تحریك غشاء مخاطى بینى توسط جسمى خارجى و یا هنگام سرماخوردگى و خشكى مخاط در فصل زمستان و یا زیر آفتاب تابستان و همچنین به دنبال آنها تخلیه شدید بینى از جمله دیگر موارد ایجاد كننده خونریزى بینى به حساب مى‌آیند.

افراد با فشار خون بالا یا داراى بیمارى تصلب شرائین مستعد خونریزى بینى هستند
دکتر رزم پا با اشاره به اینکه مصرف بعضى از داروها مانند داروهاى ضد انعقاد خون، ضد التهاب‌ها، آسپرین، ایبوبروفن و اسپرى‌هاى كورتونى مخصوص بینى نیز شرایط را براى خونریزى بینى مساعد مى‌كند، گفت: افراد با فشار خون بالا و یا داراى بیمارى تصلب شرائین هم مستعد خونریزى بینى هستند و این مشكل در میان افراد مسن و به خصوص زنان مسن كه یائسگى موجب جمع شدن و خشك شدن بافت‌هاى بدن از جمله مخاط بینى مى‌شود، رایج‌تر است.

وی آلرژى‌ها، عطسه‌هاى شدید و مكرر، عفونت‌هاى بینى و پولیپ و همچنین داخل شدن جسم خارجى در بینى را از دیگر علل پاره شدن مویرگ‌ها و خونریزى بینی عنوان كرد.

این متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه برای بند آمدن خونریزی بینی باید در هنگام خونریزی، قسمت نرم بینى با دو انگشت فشار داده شود، گفت: می‌توان برای این کار از انگشت شصت و اشاره استفاده کرد.

در هنگام خونریزی سرتان را به عقب خم نکنید!
دکتر رزم پا اظهار کرد: اگر در هنگام خونریزى فرد به حالت دراز كشیده قرار گرفته و بنا به تصور افراد عادى سرش را به عقب خم کند، مقدار زیادى از خون وارد حلق می‌شود که ممکن است احساس خفگى در فرد ایجاد كند. بنابراین بهترین وضعیت این است که فرد صاف بنشیند و در صورتى كه از بسته نگه داشتن پره‌هاى بینى با دست خسته شد، تكه پنبه‌اى را به صورت فشرده درآورده و در سوراخ بینى در حال خونریزى قرار دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: قرار دادن كیسه یخ بر روى تیغه میانى بینى و حتى پیشانى مى‌تواند در قطع خونریزى تاثیرگذار باشد زیرا سرما سبب انقباض رگ‌ها شده، لخته سریع‌تر تشكیل می‌شود و خونریزى زودتر پایان مى‌یابد.

وی ادامه داد: رگ‌هاى خونى به چند روز زمان براى ترمیم نیاز دارند بنابراین در صورتی که افراد دچار خونریزی بینی می‌شوند باید براى مدت چند روز از تخلیه شدید بینى صرف نظر كنند و یا این كار را با دقت و به آرامى انجام دهند.

دکتر رزم پا در ادامه اظهار داشت: در صورتى كه مشكل خونریزى بینى در فردی به صورت مكرر بروز کند و با از دست دادن مقدار زیادى خون همراه باشد احتمال بروز كم خونى افزایش مى‌یابد. بنابراین ابتدا، باید فرد با دادن آزمایش خون میزان هموگلوبین آهن خون را اندازه گیرى كرده و در صورت نیاز با تجویز پزشک از قرص آهن استفاده كند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: خشك شدن مخاط بینى به هر علتى كه باشد سبب خون دماغ مى‌شود. براى جلوگیرى از آن باید بینى را با سرم فیزیولوژیك به طور مرتب شست و شو داد، از پمادهاى نرم كننده مخاط استفاده کرد و رطوبت هواى خانه را با دستگاه‌هاى مرطوب كننده افزایش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha