سلامت نیوز : مدیر گروه ژنتیك پژوهشگاه ابن سینا با اعلام این كه سه تا چهار درصد نوزادان كشور با بیماری مادرزادی متولد می‌شوند، گفت: ازدواج فامیلی، خطر ابتلا به بیماری‌های ژنتیكی را تا دو برابر افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز ، دكتر حمیدرضا خرم خورشید، در گفت وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: به رغم پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه پیشگیری و تشخیص بیماری‌های ژنتیكی، سالانه هزاران نوزاد مبتلا به بیماری‌های مادرزادی در كشور متولد می‌شوند.

وی گفت: طبق آمارها حدود سه تا چهار درصد نوزادانی كه در كشور به دنیا می‌آیند، مبتلا به یك بیماری ژنتیكی یا نقص مادرزادی هستند كه احتمال تولد نوزاد مبتلا به بیماری ژنتیكی در ازدواج‌های فامیلی دو برابر بوده و به شش تا هشت درصد می‌رسد.

دكتر خرم خورشید افزود: این امر نشان دهنده نقش ازدواج‌های فامیلی در بروز بیماری‌های ژنتیكی به ویژه در كشورهایی چون ایران است كه این نوع ازدواج‌ها رواج بیشتری دارد.

وی با بیان این كه بیماری‌های محیطی و ژنتیكی دو سر طیف عظیم بیماری‌ها هستند، خاطرنشان كرد: در این میان، بیماری‌های چند عاملی كه هم محیط و هم ژنتیك در بروز آنها نقش دارند از شایع‌ترین مشكلاتی هستند كه بشر امروز با آن دست به گریبان است. دیابت، چربی و فشار خون و همچنین سرطان‌ها از جمله بیماری‌های قابل ذكر در این خصوص هستند.

مدیر گروه ژنتیك پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به این كه تاكنون بیش از 17 هزار بیماری ژنتیكی - یا بیماری‌هایی كه ژنتیك نقش مهمی در آن‌ها دارد - در جهان شناخته شده‌ است، افزود: مبتلایان به این بیماری‌ها، در كشورهای مختلف 10 تا 30 درصد تخت‌های بیمارستانی را اشغال می‌كنند. البته در ایران میزان تخت‌های بیمارستانی تخصیص یافته به این بیماران كمتر است.

وی گفت: متاسفانه برای اكثر بیماری‌های ژنتیكی درمان قاطعی وجود ندارد و همچنان بهترین راه مبارزه با این بیماری‌ها، پیشگیری است. در حال حاضر با انجام مشاوره ژنتیك خصوصا در ازدواج‌های فامیلی می‌توان خطر ابتلا به این بیماری‌ها را به میزان قابل توجهی كاهش داد.

وی در ادامه افزود: البته میزان آگاهی مردم بالا رفته و اگر این روند ادامه یابد به طور قطع در آینده نه چندان دور نرخ تولد نوزادانی كه مشكلات ژنتیكی دارند كمتر خواهد شد. به عنوان مثال در ایران، از هر 20 نفر یك نفر حامل ژن بیماری بتاتالاسمی است اما غربالگری كه در هنگام ازدواج انجام می‌شود باعث شده میزان بروز بیماری تالاسمی ماژور در كشور بسیار پایین بیاید.

دكتر خرم خورشید در پایان اظهار كرد: هر بیماری ژنتیكی نیازمند بررسی است و بسته به نوع بیماری ژنتیكی راهكارهای موجود به پدر و مادر ارائه می‌شود. تشخیص قبل از لانه‌گزینی، تشخیص قبل از تولد، غربالگری‌ها و تشخیص‌های بعد از تولد نیز از جمله راهكارهای تشخیصی بیماری‌های ژنتیكی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha