سیستم پیشگیری از سوختگی در کشور نداریم، اعتباری برای درمان نیست و وزارت بهداشت، مسکن، نیرو و شهرداری ها فقط صورت مسئله را پاک می‌کنند.

سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات سوختگی گفت: سیستم پیشگیری از سوختگی در کشور نداریم، اعتباری برای درمان نیست و وزارت بهداشت، مسکن، نیرو و شهرداری ها فقط صورت مسئله را پاک می‌کنند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمد جواد فاطمی در اولین همایش بین‌المللی سوختگی اظهار داشت:‌ سوختگی دلایل متعددی دارد ولی آنچه که ما باید بیشتر بر روی آن تاکید کنیم زمینه‌های ایجاد این مسئله است. باید ببینیم آیا فضاهایمان دربرابر سوختگی استاندارد شده است یا خیر.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو، شهرداری و وزارت مسکن مقصرند. آیا کسی می‌پرسد چرا سیستم‌های پیشگیری و سیستم‌های شهرسازی در اطفا حریق چرا رعایت نمی‌شود. روز گذشته شاهد آتش‌سوزی در بازار بودیم ولی راهی برای اینکه ماشین آتش‌نشانی وارد شود تعبیه نشده بود.

وزارت بهداشت، رفاه، نیرو، مسکن و شهرداری کجا هستند؟
فاطمی افزود: آیا کسی از وزارت بهداشت، رفاه و کمیته امداد می‌پرسد چرا بیماران می‌میرند، معلول می‌شوند و حمایتی نمی‌گیرند. درمانها ناقص، اعتبارات کم و تجهیزات ناکافی است چه کسی باید خسارت را جبران کند. آیا بیمه‌ها نباید حداقل درمان بیماران سوختگی را به عهده بگیرند.

بودجه درمان سوختگی کمتر از یک هزارم لوازم آرایشی
رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد:‌گردش مالی فوتبال ایران ۴۰۰ میلیارد تومان در سال است. سالانه یک میلیارد دلار فقط وسائل آرایشی وارد کشور می‌شود که تولید داخلی را باید به این رقم اضافه کرد و در این شرایط بودجه‌ای که به بیمارستان سوختگی شهید مطهری اختصاص می‌یابد سالی یک میلیارد تومان است.

وی گفت: ما برای هر بیمار سوخته به ازای هر یک درصد سوختگی یک میلیون تومان هزینه می‌کنیم و این اعتبار برای ۲۰ بیمار با ۵۰ درصد سوختگی کافی است.

مسئولان فقط صورت مسئله سوختگی را پاک می‌کنند
رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: سوختگی فراموش شده است و صورت مسئله سوختگی در کشور پاک شده، باید دید مشکل کجاست. امیدواریم با نگاه مسئولان این امر دوباره احیا شود چرا که امروز کسی سوختن و سوختگی را مشکل نمی‌داند. هر روز مردم ما می‌سوزند ولی ما فقط چهارشنبه سوری را می‌شناسیم.

پزشکان خجالت می‌کشند وارد درمان سوختگی شوند
وی گفت: اغلب جراحان پلاستیک ما خجالت می‌کشند یا ابا دارند که به درمان سوختگی بپردازند. فلوشیب‌های سوختگی به ندرت در زمینه سوختگی کار می‌کنند چرا که رشته سوختگی نه درآمد دارد نه پرستیژ.

پیشگیری فراموش ، ایمنی کار تعطیل، بیمه‌ها ناکارآمد
فاطمی اذعان داشت: پیشگیری فراموش شده، آموزش نداریم،‌ ایمنی کار و فعالیت وجود ندارد، استانداردهای وسایل الکتریکی رعایت نمی‌شود، درمان‌ها قدیمی، گران و ناکارآمد است،‌اغلب بیماران از قشر ضعیف هستند و حمایت های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی لازم را نمی‌گیرند جایی به آنها کار نمی‌دهند و حتی گاهی اوقات خانواده‌هایشان بیماران را نمی‌پذیرند. بیمار یا می‌میرد یا تمام عمر با مشکل مواجه است اما بی‌امید نیستیم و همه چیز با کمک یکدیگر قابل حل است.

۶۰ میلیون تومان این همایش را هدر ندهیم
رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه برپایی این همایش برای به دست آوردن نتیجه بوده است تصریح کرد: در این کنگره حدود ۶۰ میلیون تومان هزینه‌ کرده‌ایم به این امید که صدای بیمار و صدای سوختگی به گوش مسئولان برسد و قدم‌هایی برداشته شود که در این صورت ارزش خواهد داشت و در غیر این صورت پول را دور ریخته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha