سلامت نیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با تدوین پروتکل‌های درمانی باید از روش‌های نوین درمانی مانند بانک پوست در کنار روش‌های متداول برای بیماران سوختگی استفاده کنیم.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، باقر لاریجانی در اولین همایش بین‌المللی سوختگی اظهار داشت: مسائل حوزه سوختگی نیاز به نگاه جامع و فکرهای جدید دارد. بعد از انقلاب به خصوص در یک دهه گذشته تغییرات زیادی در حوزه آموزش و پژوهش علمی داشتیم و از 108 مرکز آموزشی در کشور 50 مورد به حوزه پزشکی اختصاص دارد.

وی با اشاره به لزوم سطح‌بندی خدمات در قالب شبکه ارائه خدمات تصریح کرد: این امر با یک کار نسبتاً سنگین انجام شده و در این راستا برای نقاط تحولی سوختگی باید بر مبنای نقشه تحول نظام سلامت نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

لاریجانی خاطر نشان کرد: ما در زمینه آموزش، پژوهش و ارائه خدمات بخش سوختگی احتیاج به نگاه جدیدی داریم تا برای مسائل مختلف آن راهکاری بیندیشیم چرا که هنوز با سوختگی‌هایی روبه‌رو هستیم که افراد در معرض خطر آگاهی‌های لازم را در زمینه سوختگی ندارند و برخی مطالعات نشان می‌دهد 30 تا 40درصد کارگران نیازمند آموزش جدی در برابر سوختگی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انتقال فرد دچار سوختگی به مراکز درمانی نیاز به استانداردسازی مطابق با دانش روز دارد و وزارت بهداشت باید در این راستا سامانه جدیدی راه‌اندازی کند.

وی گفت:‌ همچنین بیمارستان‌ها باید نوع نوین درمان را پیش بگیرند از طرف دیگر تدوین پروتکل‌های درمان و توجه به روش‌های نوین درمانی در کنار روش‌های متداول و استفاده از مواردی مانند بانک پوست باید ترویج شود.

لاریجانی عفونت‌های بیمارستانی را برای بیماران سوختگی که قدرت دفاعی بدنشان کاهش یافته خطرآفرین عنوان کرد و افزود: این امر عامل بسیار خطرناکی در راستای مرگ و میر بیماران سوختگی است که باید به آن به صورت ویژه توجه شود.از طرفی دیگر بحث‌های بازتوانی و بیمه‌ای بیماران نیز مهم است.

به گفته لاریجانی ما نیازمند نقشه راه مناسب برای تدوین چهارچوب‌های درمان سوختگی هستیم به عنوان مثال نقش راه اروپایی‌ها در حوزه سلامت از عوامل خطرزای بیماری‌ها شروع شده تا میزان مرگ و میر و ناتوانی افراد را رصد کند در نتیجه نقاط ضعف را درآورده و چارچوبی را مشخص می‌کند که سیستم درمانی بر اساس آن چگونه باید پیش برود.

وی افزود: ما هم در این راستا باید تحقیقاتمان را مکتوب کنیم تا برای دیگران قابل دسترس و دستیابی باشد و برای هر کاری نمی‌توانیم چارچوبی که سالیان سال است اجرا می‌شود را دنبال کنیم چرا که تحقیقات تکراری و نه چندان سطح بالا زیاد داریم و اگر اینها را وارد شبکه کنیم می‌توان از آن استفاده بهینه کرد.

رئیس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت: حرکت در راستای سند تحول نظام سلامت را برای حل مشکل سوختگی در کشور بسیار مفید خواند و تأکید کرد: اگر تمام دست‌ اندرکاران این حوزه این سند را بخوانند می‌توانند نیازهای خود را به گونه‌ای مطرح کنند تا حرف‌ها برای سیاستگذاران این حوزه قابل درک باشد چرا که ما ابتدا باید جایگاه خود را در نقشه تحول نظام سلامت بیابیم.

لاریجانی به تلاش‌های وزارت بهداشت در راستای کاهش تعداد سوختگی در هر میلیون نفر اشاره کرد و گفت: یکی از این کارها ایجاد بیمارستان ترمیمی جدیدی است که در حال ساخت است که امیدواریم با بهره‌برداری از این بیمارستان باری از دوش بیمارستان‌های ترمیمی فعلی برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha